OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svalövs kommun – med ett strategiskt läge inom familjen Helsingborg – erbjuder närhet, optimism och ett gynnsamt klimat för arbete och liv. Bra kommunikationer gör det lätt att arbetspendla. Här bor ca 14 300 invånare.
Social sektor i Svalöv består av tre enheter: enheten för utredning och uppföljning, enheten för arbete, integration och välfärd samt enheten för öppna insatser och socialpsykiatriboende.
Till enheten för utredning och uppföljning söker vi nu en familjehemssekreterare som ska arbeta med att rekrytera, utreda och handleda familjehem.
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som familjehemssekreterare innebär att du ansvarar för att rekrytera, utreda och handleda familjehem. En mycket viktig del av arbetet är att göra en bra matchning mellan det barn som ska placeras och det tilltänkta familjehemmet. Tillsammans med barnsekreteraren ansvarar du för att följa upp de familjehemsplacerade barnens vård, men med fokus på att handleda familjehemmen så att de ger barnen den bästa vården.
Du kommer att arbeta i enheten för utredning och uppföljning på socialförvaltningen. Enheten består av totalt 15 medarbetare som utreder och följer upp beviljade insatser avseende såväl barn som vuxna. Det finns mycket erfarenhet av socialt myndighetsarbete inom enheten. Arbetet leds av en enhetschef tillsammans med en teamledare.
Arbetsgruppen präglas av stort engagemang och kompetens. Vi arbetar kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete och det är viktigt att du har intresse för detta.
Gruppen har extern handledning. Svalövs kommun erbjuder friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen, goda kunskaper om gällande lagstiftning samt erfarenhet från myndighetsutövning/socialtjänst.
Du behöver ha tidigare erfarenhet av att utreda och handleda familjehem, och vi ser det som särskilt meriterande om du har utbildning i gamla och/eller nya Kälvesten intervju. Kunskap om och erfarenhet av BBIC är meriterande, likaså erfarenhet av arbete med familjehemsplacerade barn.
Som person är du nyfiken, initiativrik och har ett stort intresse för socialt arbete. Du måste kunna uttrycka dig väl i tal och skrift samt ha goda datorkunskaper, gärna erfarenhet av Procapita/Lifecare.
Du behöver vidare vara trygg i dig själv och i din yrkesroll. Du har förmåga att arbeta självständigt, driva processer och fatta egna beslut. Du har även en god kommunikativ förmåga, vilket innebär att du bland annat kan ge svåra besked på ett professionellt sätt. Då du kommer att ha mycket kontakt med andra, både internt och externt, är det viktigt att du har god samarbetsförmåga samt lätt för att etablera och underhålla goda relationer. För att skapa kvalitet i verksamheten behöver du även vara bra på att strukturera och organisera ditt arbete.
Körkort krävs.
Låter detta som ett spännande uppdrag? Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. För denna tjänst använder vi oss av löpande rekrytering, vilket innebär att urval och intervjuer sker löpande.
En ansökan till Svalövs kommun är en allmän handling.
Användaren samtycker till och godkänner att Aditro hanterar personuppgifter i enlighet med Aditros Policy om Personuppgifter och Cookies.
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss all kontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.