Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling.

Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa? Läs mer om hur det är att arbeta i Ängelholms kommun på jobb.engelholm.se.

Vi är en rökfri kommun

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en engagerad och driven familjehemssekreterare som vill vara med oss och bibehålla den goda kvalitén i det viktiga arbetet inom familjehemsvården i vår kommun.
Du kommer att vara en del av ett team som idag består av 4 personer. Om du jobbar hos oss kommer du att ingå i en grupp som är kunnig, harmonisk och som består av ett glatt gäng. Gruppen är lösningsfokuserad och tar hand om varandra och de uppdragstagare vi jobbar med. Vi sitter i samma hus som våra barnutredare, barnsekreterare, teamchefer och enhetschef. Vilket innebär en närhet till arbetsledning och kollegor.

I rollen som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda, matcha samt kontinuerligt stödja och handleda familjehem och jourhem. Kontaktpersoner och kontaktfamiljer utreds också av oss. I arbetet med familjehemmen ska du samarbeta med barnets socialsekreterare och andra aktörer runt barnet. Vi strävar efter att tillsammans arbeta utifrån barnets bästa och arbetar som ett team tillsammans med barnet, biologiskt nätverk och familjehem.
Du ska ha en god språklig och analytisk förmåga. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Procapita/Lifecare . Du kommer att hantera avtal och aktuella ersättningar till familjerna.
Våra familjehem är utspridda vilket innebär resor i tjänsten så B-körkort är ett krav. Många familjehem har husdjur så det är bra att vara förberedd på det då hembesök ingår i arbetet. Arbetsuppgifterna är ibland av akut karaktär så du behöver vara flexibel, kreativ och gilla att lösa problem. Arbete utanför kontorstid kan förekomma.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller som har en annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjehemsvård. Det är meriterande om du har relevant påbyggnadsutbildning i utredningsmetoden Kälvesten, familjehemshandledarutbildning samt att du är utbildningsledare i ett hem att växa i.
Som person är du nyfiken, lyhörd, modig och har lätt för att skapa ett gott samarbetsklimat och är relationsskapande. Du har mycket god kunskap om barns utveckling och har kraft och mod att prata om jobbiga situationer och hantera långvariga relationer. Du har en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du har även förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.
Som familjehemssekreterare samarbetar du med många aktörer vilket innebär att du behöver vara trygg i din yrkesroll och kunna arbeta både självständigt och i samarbete med andra. Detta kräver att du har en reflekterande förmåga både vad gäller ditt eget förhållningssätt och kring barnen/familjerna.
Då vi är en liten arbetsgrupp är det viktigt att vi trivs tillsammans men även kompletterar varandra. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden.

Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

bitr, Enhetschef Stina Tingsek
0431-46 95 19
Enhetschef Tove Högberg
0431-46 95 20
Barnpedagog Annica Johansson
0431-46 95 49
Socialsekreterare Charlotte Ekström
0431-46 95 14
Socialsekreterare på fält Åsa Williamsson
0431-46 95 09
IFO-verksamhetschef Barbara Boron

bitr, Enhetschef Stina Tingsek

Familjehemssekreterare Aida Hamzic
0431-46 95 38
Vårdsamordnare Ann-Charlotte Wilhelmsson
0431-46 95 44
Socialsekreterare Carina Kamarakis
0431-46 95 26

Sammanfattning

Besöksadress

26280 Ängelholm
None

Postadress

Ängelholm
Ängelholm, 26280

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024