Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Vi är en växande kommun med ca 8 700 invånare, drygt 300 företag och mer än 1 miljon besökare årligen. Kommunikationerna är goda med pendlingsavstånd till Linnéuniversitetet i Växjö och Kalmar. I Lessebo kommun är det lätt att lära känna varandra. Det finns ett nära samarbete förvaltningar och politiker emellan.

I Lessebo kommun ser vi lite längre. Vi satsar på utvecklingsfrågor som stärker kommunen på både kort och lång sikt samt investerar för framtidens generationer. Tillsammans skapar vi en grön kommun som vi är stolta över och där vi värnar om varandras framtid. Vårt utvecklingsarbete med ”utvecklingsstrategi 2025” fortsätter där målsättningen är att Lessebo kommun gör en hållbar resa där vi är fler än 10.000 invånare 2025. Lessebo kommun ska vara en attraktiv och trygg plats att leva på, för alla invånare.


ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en engagerad och driven familjehemssekreterare som vill vara med oss och bibehålla den goda kvalitén i det viktiga arbetet inom familjehemsvården i vår kommun. Du kommer att vara med och driva utvecklingen inom familjehemsvården tillsammans med en kollega. Om du jobbar hos oss kommer du att ingå i en grupp som är kunnig, harmonisk och som består av ett glatt gäng.

Gruppen är lösningsfokuserad och tar hand om varandra och de uppdragstagare vi jobbar med. Vi sitter i samma hus som våra barnutredare, barnsekreterare, teamchefer och enhetschef. Vilket innebär en närhet till arbetsledning och kollegor. I rollen som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda, matcha samt kontinuerligt stödja och handleda familjehem och jourhem. Kontaktpersoner och kontaktfamiljer utreds också av oss. I arbetet med familjehemmen ska du samarbeta med barnets socialsekreterare och andra aktörer runt barnet. Vi strävar efter att tillsammans arbeta utifrån barnets bästa och arbetar som ett team tillsammans med barnet, biologiskt nätverk och familjehem. Du ska ha en god språklig och analytisk förmåga.

Dokumentation sker i verksamhetssystemet Procapita/Lifecare. Du kommer att hantera avtal och aktuella ersättningar till familjerna. Våra familjehem är utspridda vilket innebär resor i tjänsten så B-körkort är ett krav. Många familjehem har husdjur så det är bra att vara förberedd på det då hembesök ingår i arbetet. Arbetsuppgifterna är ibland av akut karaktär så du behöver vara flexibel, kreativ och gilla att lösa problem. Arbete utanför kontorstid kan förekomma.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller som har en annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjehemsvård. Det är meriterande om du har relevant påbyggnadsutbildning i någon utredningsmetod gällande familjehem, familjehemshandledarutbildning samt att du är utbildningsledare i ett hem att växa i. Relevanta utbildningsmöjligheter kommer att erbjudas.

Som person är du nyfiken, lyhörd, modig och har lätt för att skapa ett gott samarbetsklimat och är relationsskapande. Du har mycket god kunskap om barns utveckling och har kraft och mod att prata om jobbiga situationer och hantera långvariga relationer. Du har en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du har även förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Som familjehemssekreterare samarbetar du med många aktörer vilket innebär att du behöver vara trygg i din yrkesroll och kunna arbeta både självständigt och i samarbete med andra. Detta kräver att du har en reflekterande förmåga både vad gäller ditt eget förhållningssätt och kring barnen/familjerna. Då vi är en liten arbetsgrupp är det viktigt att vi trivs tillsammans men även kompletterar varandra. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Irene Davidsson
0478-12665
Adm. assistent Linda Sandberg
0478-12593
IFO-chef Gunilla Österman
0478-12689
Gruppledare Alexander Ramsing
0478-125 79
Verksamhetschef Hälso-sjukvård Viktoria Carlsson
0478-12587
Gruppledare Anneli Philipsson
0478-125 83
Enhetschef Lessebo Serviceområde Anna Hultmark
0478-125 95
Administratör Linda Sandberg
0478-12593
IFO-chef Gunilla Österman
0478-12689
Enhetschef Håkan Ahlstrand
047812740

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 78 36050 Lessebo
None

Postadress

Box 13
Lessebo, 36050

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

20 december 2024

Familjehemssekreterare till kommun i Västra Götalands län!

Familjehemssekreterare till kommun i Västra Götalands län!

18 december 2024