OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20220078
Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare inom jourhem arbetar du med en hög grad av självständighet inom ramen för gällande lagstiftning, riktlinjer och praxis. Samtidigt har du alltid nära till din chef, förste socialsekreterare och dina kollegor för att få professionellt stöd i ditt arbete.
Dina främsta arbetsuppgifter är att rekrytera, utreda och handleda jourhem, men också att upprätta avtal med jourhem. I tjänsten finns både långvariga kontakter med jourhem men även korta kontakter i akuta situationer med både enskilda individer och samverkansparter. Du arbetar i nära samarbete med såväl kollegor i det egna teamet som med andra interna kollegor och externa samverkansparter.
I ditt arbete samverkar du också aktivt med interna och externa aktörer vad det gäller att utveckla och utföra ett professionellt socialt arbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen samt ett genuint intresse av att arbeta med målgruppen barn och familj. Tjänsten ställer krav på tidigare erfarenhet av socialt arbete, och vi ser gärna att du har flerårig erfarenhet av socialt arbete efter din examen, tidigare erfarenhet av arbete rörande barn och unga samt gärna utredningsarbete och myndighetsutövning enligt SoL och LVU. Om du dessutom besitter kunskap om eller har erfarenhet av BBIC, MI, Signs of Safety, Procapita eller Lifecare kommer det att underlätta ditt arbete. Har du utbildning i Kälvestenmetoden är det meriterande.
Som person ser vi att du som söker är ansvarstagande och har förmågan att själv strukturera och driva ditt arbete framåt. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra enheter internt samt med extern samverkan med andra verksamheter och myndigheter. I arbetet kommer du att träffa på människor med olika erfarenheter och historia, det är därför viktigt att du är lyhörd och kan lyssna in personen du möter för att skapa god kontakt.
Det är av stor vikt att du som söker är trygg, stabil och har god förmåga till självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och har en god förmåga att skilja på det personliga och professionella. I rollen som socialsekreterare är det även viktigt att du är flexibel i ditt arbete och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter och anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål. Du har samtidigt förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.
Då arbetet innebär mycket kommunikation och dokumentation, är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som skrift. B-körkort är ett krav.
I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper.
Om arbetsplatsen
Vi rekryterar nu till en tjänst (tillsvidareanställning), med placering i en av våra sektioner med kontor på Väster (Hålsjögatan 8) samt till två tjänster (vikariat 1 år), med placering i en av våra sektioner med kontor på Innerstaden (i dagsläget på Bergsgatan, men efter omorganisation 2022 Hålsjögatan 8).
Vi erbjuder dig som anställd individuellt introduktionsprogram inom verksamheten samt kontinuerlig intern och extern handledning. Du deltar också kontinuerligt i övrig kompetensutveckling såsom föreläsningar och utbildning. Du erbjuds även friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.
Familjehemsvården är uppdelad i två enheter. Totalt består familjehemsvården av 9 sektioner inklusive Skolfam. Arbetsgrupperna består av barnsekreterare och familjehemssekreterare med tillgång till nära arbetsledning av sektionschef och 1:e socialsekreterare.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare (Väster) och Vikariat, 1 år (Innerstaden)
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 3
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse
Övrigt
Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från socionomutbildning, id-handling (pass eller nationellt id-kort) samt utdrag ur belastningsregister.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98