Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

En av våra medarbetare går vidare till andra arbetsuppgifter och vi söker därför en familjehemssekreterare till vår enhet.

Enheten består av familjehemssekreterare, barnsekreterare, familjerättssekreterare och socialadministratör, i dagsläget totalt 13 personer. Enheten leds av två 1:e socialsekreterare och en enhetschef.

Intervjuer kommer att hållas 2-3/5 och 9-10/5.

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare har du ett viktigt arbete med att ge bästa möjliga förutsättningar för Ales barn som är placerade i familjehem eller har insats i form av kontaktfamilj. Du gör detta genom att matcha barnets behov med ett lämpligt familjehem/kontaktfamilj och ge familjehemmet/kontaktfamiljen stöd och handledning i sitt uppdrag. Som familjehemssekreterare ingår du i skolfamteamet kring det placerade barnet, i de ärenden som är aktuella för skolfams insats.

Dina arbetsuppgifter innebär att rekrytera, utreda, utbilda och handleda jour- och familjehem, och kontaktfamiljer. I arbetet ingår även att rekrytera och utreda kontaktpersoner och särskilt förordnade vårdnadshavare. Rekryteringsarbetet innefattar vissa utåtriktade aktiviteter. Arbetet innebär ett nära samarbete med barnsekreterarna och med utredande socialsekreterare. Arbetet är varierande och utmanande. Resor ingår i arbetet och viss tjänstgöring på kvällstid kan förekomma beroende på avstånd.

Du kommer arbeta i en grupp med erfarna kollegor som har lång erfarenhet av socialtjänstens arbete. Våra familjehemssekreterare har gått utbildning i Nya Kälvesten och det kommer du också göra om du inte redan har denna utbildning. Fokus i uppdraget ligger på att hitta de bästa arbetssätten för att ge uppdragstagarna de bästa förutsättningarna att tillsammans med socialtjänsten bedriva vård av god kvalitet. I Ale kommun finns goda kringresurser och det finns bra förutsättningar för ett gott samarbete med andra aktörer i kommunen.

Som nyanställd hos oss, får du en individuellt anpassad introduktion. Du erhåller processhandledning och regelbunden utbildning utifrån den kompetensutvecklingsplan som finns för verksamheten. Vi arbetar aktivt med kompetensförsörjning för uppdraget och med att utveckla enheten tillsammans i trevliga miljöer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren finner lämplig.

Vi söker dig som har tidigare erfarenhet från familjehemsvård och/eller myndighetsutövning barn och unga.

Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga, är prestigelös och har en god förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du har god förmåga att sätta barnet i centrum.

Som person är du ansvarsfull och flexibel i ditt arbete. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och har en god analytisk förmåga. Då tjänsten innefattar en del dokumentation behöver du vara duktig på att formulera dig i tal och skrift.

Ditt arbetssätt bör präglas av engagemang, drivkraft och med förmåga att ta eget ansvar. Som person behöver du vara stabil och trygg i din yrkesroll och ha ett positivt förhållningssätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

I arbetet ingår en del resor och B-körkort är därför ett krav.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

Liknande jobb


Rekryterare till nya familjehem

Rekryterare till nya familjehem

31 oktober 2024

Familjehemssekreterare till kommun i Stockholms län!

Familjehemssekreterare till kommun i Stockholms län!

24 oktober 2024