Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb – vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över.  Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.


Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen – här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se http://www.livetilysekil.se/ får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut. 


Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.




Beskrivning
Vi söker en familjehemssekreterare till familjehemsgruppen inom Resursteamet.

Vill du bli en av oss och arbeta i fina kustnära Lysekil, med centralt kontor nära havet?

Vi i familjehemsgruppen kommer att tillsammans utveckla hållbara strukturer för vårt arbete och planerar nu den fortsatta utvecklingen av familjehemsvården i Lysekil. Arbetet sker i nära samarbete med vår arbetsledare. Vi har regelbunden extern processhandledning vilket är viktigt för oss.

Utöver att ingå i en arbetsgrupp med bred kompetens av att arbeta inom socialtjänstens olika delar, så erbjuder vi dig också kompetensutveckling, friskvårdsbidrag samt en personalklubb som regelbundet anordnar trevliga aktiviteter!

Arbetsuppgifter
Efter organisationsförändringar har vi nu en organisation som är fördelad i en myndighetsavdelning och en utföraravdelning. Resursteamet (utförarenhet) består av flera olika kompetenser som arbetar riktat mot familjehem och familje- eller vuxenbehandling. Vi har även en verksamhet inom enheten, Familjens Hus, som arbetar förebyggande kring barn, ungdomar och föräldrar.

Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda, och handleda familjehem. Det innebär bland annat att åka på hembesök, göra intervjuer samt stötta familjehemmen i deras uppdrag. Målet är att våra familjehem ska vara i egen regi och att de ska få ett kvalificerat stöd på olika nivåer utifrån vad barnet och familjen behöver. Vi arbetar även med att utveckla tydliga strukturer runt arbetet då barn akut behöver placeras i jourhem. Detta med syfte att skapa trygghet i samarbetet och för barnen. Du har ett nära samarbete med socialsekreterare/barn sekreterare och tillsammans arbetar vi för att de familjehemsplacerade barnen ska få likvärdiga möjligheter som andra barn. Vi värdesätter teamarbetet mellan barn sekreterare och familjehemssekreterare.

Inom Resursteamet pågår nu en aktiv utvecklingsprocess som du får möjlighet att vara en del av. Utifrån vårt uppdrag är vi angelägna om att kompetens- och kvalitetssäkra vår verksamhet kontinuerligt utifrån brukarens bästa. Vi har en flexibel hållning där vi tillsammans inom Resursteamet individanpassar insatser där allas kompetenser tas tillvara. Ett nära samarbete inom Resursteamets alla delar är under utformande.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionom- eller socialpedagogisk examen, eller annan för tjänsten adekvat högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat som familjehemssekreterare och att du har en relevant vidareutbildning exempelvis Nya Kälvesten intervjumodell, BBIC samt handledarutbildning för familjehemssekreterare. Tjänsten kräver goda kunskaper kring trauma och anknytning. 

Övriga kompetenser som vi värdesätter för denna tjänst är att du har god kommunikativ förmåga och att du är trygg, lugn och stabil i din yrkesroll. Du förväntas ha ett coachande och pedagogiskt förhållningssätt gentemot dem du möter i ditt arbete och du ser vikten av gott samarbete. God förmåga att strukturera, prioritera och entusiasmera ser vi som en förutsättning för arbetet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Villkor 
Låter tjänsten som något för dig så önskar vi att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. Intervjuer sker fortlöpande. Välkommen att söka! 





Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 april 2022
  • Ansök senast: 22 maj 2022

Postadress

Storgatan 13
Mellerud, 46480

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

20 november 2024

Erfaren familjehemssekreterare

Erfaren familjehemssekreterare

19 november 2024