OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsenheten Hisingen är en arbetsplats med gott arbetsklimat. Enheten arbetar med familjehem, kontaktfamiljer, stödfamiljer och kontaktpersoner. Vi söker nu nya kollegor.
Enheten består av tre administratörer, två enhetschefer, tre 1:e socialsekreterare samt 24 familjehemssekreterare.
Du kommer att ingå i familjehemsgruppen som består av 10 familjehemssekreterare som leds av en 1:e socialsekreterare.
Vi arbetar för att trygga barnets situation och för att familjehemmen får det stöd de behöver för att utföra sitt uppdrag. Vi arbetar nära barnsekreterarna inom myndighetsutövningen på socialkontoren.
En stor del av arbetet består av att utreda, handleda och stödja familjehemmen. Vi har flera resurser till vårt förfogande i detta arbete.
Vi matchar barn som behöver placeras med lämpliga familjehem i nära samarbete med vår jour- och rekryteringsgrupp.
Då vi arbetar med utredningar, dokumentation samt handledning ser vi det som självklart att du uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt.
Arbetet kräver att du har mycket god samarbetsförmåga, är flexibel och kan bevara lugnet vid snabba förändringar.
Arbete bedrivs i grunden dagtid men arbetet ställer stora krav på flexibilitet. Detta kan innebära längre resor och emellanåt hembesök på kvällstid.
Vi erbjuder dig ett omväxlande, spännande och meningsfullt arbete och en arbetsplats med en positiv arbetsmiljö med kompetenta och engagerade kollegor. Hos oss finns stora möjligheter till utveckling och delaktighet.
KVALIFIKATIONER
Socionomexamen är ett krav och erfarenhet av arbete med Barn och unga på socialkontor är meriterande.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.