OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du arbetar i? Drivs du av utmaningar och ogillar meningen det går inte? Då är du välkommen att söka tjänsten som familjehemssekreterare på arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen!
Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Vår kärnverksamhet är att ge stöd och insatser så att människor når ett självständigt liv och egen försörjning. Vår förvaltning genomgår en stor förändringsresa där vi nu utvecklas mot en processtyrd organisation med ett processorienterat arbetssätt. I vårt nya arbetssätt vill vi på allvar sätta individens behov i centrum och utforma stöd och insatser utifrån dessa behov, för att individen så snabbt som möjligt ska nå målet om ett självständigt liv och egen försörjning. Att arbeta över gränserna såväl internt som externt ser vi som en självklarhet och vi vill att förvaltningen ska vara en arbetsplats som genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet.
Förvaltningen består av tre processer; Trygga barn i trygga familjer, Egen försörjning och Ett tryggt och hälsosamt liv. Utöver processerna är vi i uppstarten av det vi kallar för Navigatorcenter, som ska fungera som en väg in till förvaltningens samtliga verksamheter. Till stöd för förvaltningen och dess ledning finns en stab bestående av stabschef, nämndsekreterare, utvecklingsledare, projektledare samt SAS (socialt ansvarig samordnare).
Till enheten Resurs och familjerätt inom processen Trygga barn i trygga familjer söker vi nu en familjehemssekreterare. Vi erbjuder dig ett spännande och utvecklande arbete i en trivsam arbetsmiljö med engagerade kollegor och ledare. Totalt består enheten av cirka 25 medarbetare fördelat på fem olika arbetsgrupper/funktioner. Familjestödet arbetar med beslutade öppenvårdsinsatser för barn, unga och deras familjer. I familjestödets uppdrag ingår också bemanning på familjecentralen och ungdomsmottagningen och olika typer av förebyggande arbete och gruppverksamheter för både barn och vuxna. Kommunens eget stödboende för unga i åldern 17-25 år, inklusive mobil verksamhet med stöd till unga i eget boende finns också inom enheten liksom den kommunala familjerådgivningen. På enheten finns också två handläggargrupper; familjehemssekreterare som arbetar med att rekrytera, utreda och handleda familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner samt familjerätten som arbetar med vårdnads-, boende- och umgängesmål, utredningar av faderskap och föräldraskap samt samarbetssamtal.
ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare kommer du att arbeta med rekrytering, utredning, handledning och utbildning av familjehem. I ditt dagliga arbete har du regelbunden kontakt med de familjehem du ansvarar för, med målet att de ska kunna klara sina uppdrag på bästa sätt och tillgodose de placerade barnens behov. Du har ett nära samarbete med barnhandläggarna, där ni tillsammans verkar för att varje enskild placering ska fungera och ni samverkar även med t.ex. skola, hälso- och sjukvård och andra instanser. Du ansvarar också för upprättande av avtal och ekonomisk ersättning till familjehemmen. I arbetet ingår att tillsammans med dina kollegor och ledning ansvara för och delta i utvecklingsarbetet av familjehemsvården. Arbetet innebär en del resor.
KVALIFIKATIONER
Du som vill bli vår nya kollega har socionomexamen. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av den sociala barn- och ungdomsvården och av att jobba enligt BBIC. För att du ska passa för arbetet är det viktigt att du har en god förmåga att arbeta självständigt. Du kommer att ha stor möjlighet att själv planera ditt arbete och det är därför viktigt att du har god förmåga till struktur och ordning och inte minst är ansvarstagande. Du behöver också vara bekväm med att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning. Samtidigt är det viktigt för oss att du är en hjälpsam kollega som gillar lagarbete och att du vill och kan bidra till den kollegiala gemenskapen. Vidare så behöver du även ha en god förmåga att uttrycka dig i såväl skrift som tal, vara flexibel och effektiv och snabbt kunna ställa om när dagen inte blir som det var tänkt. Eftersom det frekvent ingår resor i tjänsten är B-körkort ett krav.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet
ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.
Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Fredric Norlin
0550-88251
Lars Tanner
0550-88327
Biträdande skolchef Eva Hagwall
0550-88260
Lärarförbundet
0550-88269
Haag Carl-Erik
0550-88514
LR
0550-88373
Skolchef Fredric Norlin
0550-88251
Skolområdeschef Birgitta Palm-Larsson
0550-88392
Enhetschef Lotta Gullberg
055088606
Enhetschef Maud Ståhl
055088602