OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsenheten Hisingen är en arbetsplats med ett gott arbetsklimat. Vi behöver nu nya kollegor då vi utvecklar vår verksamhet, genom att satsa på att rekrytera fler egna familjehem och anställa fler familjehemssekreterare. Vi utvecklar även något som vi kallar "Barnets bok" och " Barnets låda", som ett stöd för de barn som vi placerar i familjehemmen. Alla som arbetar hos oss får den utbildning som behövs för att utföra arbetet och vi kommer till hösten ingå i det nationella utbildningsprogrammet Yrkesresan.
Du kommer att ingå i familjehemsgruppen som efter rekrytering kommer bestå av 14 familjehemssekreterare som leds av 2 st. 1:e socialsekreterare.
Varje team kommer bestå av 7 handläggare och en 1:e socialsekreterare. Detta för att kunna erbjuda så mycket stöd som möjligt i rollen som familjehemssekreterare.
Vi arbetar för att trygga barnets situation och för att familjehemmen får det stöd de behöver för att utföra sitt uppdrag. Vi arbetar nära barnsekreterarna och utredarna inom myndighetsutövningen på socialkontoren.
En stor del av arbetet består av att utreda, handleda och stödja familjehemmen. Vi har flera resurser till vårt förfogande i detta arbete. Vi rekryterar även en familjebehandlare till vårt resursteam som en del av den nya satsningen. Familjebehandlaren kommer att arbeta med familjehemmen vid behov, för att undvika sammanbrott eller för att skapa bättre förutsättningar för nya familjehem att komma in i rollen.
Då vi arbetar med utredningar, dokumentation samt handledning ser vi det som självklart att du uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt i svenska språket. Arbetet kräver att du har god samarbetsförmåga, är flexibel och kan bevara lugnet vid snabba förändringar.
Arbete bedrivs i grunden dagtid men ställer krav på flexibilitet. Detta kan innebära resor och emellanåt hembesök på kvällstid.
Vi erbjuder dig ett omväxlande, spännande och meningsfullt arbete och en arbetsplats med en positiv arbetsmiljö med kompetenta och engagerade kollegor. Hos oss finns möjligheter till utveckling och delaktighet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Erfarenhet av arbete med barn och unga, gärna utifrån familjehemsarbetet eller myndighetsutövning på socialkontor är meriterande.
Då vi kör mycket i tjänsten krävs B-körkort.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att visa respekt, hänsyn, vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget och utgår ifrån allas lika värde. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du kan delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har barnets behov som utgångspunkt för ditt agerande.