OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Ludvika är barn och ungdomar viktiga! Det visar vi genom att göra barnen och ungdomarna till navet i den kommunala organisationen. De flesta resurser riktade till barn- och ungdomar har samlats under en och samma nämnd. Där finns förskola, grundskola, särskola och även Individ-och familjeomsorgen. Gemensamt för samtliga verksamheter är ett medvetet kvalitetsarbete för att ständigt utveckla och förbättra arbetet med barn och ungdomar.
Du kommer att arbeta på Familjehems- och familjerättsenheten. På enheten arbetar tio socialsekreterare och fyra familjerättssekreterare. Arbetet leds av enhetschef och 1:e socialsekreterare. Socialsekreterargruppen är uppdelad så att några arbetar med inriktning familjehem och andra arbetar med att följa de placerade barnen och ungdomarna. Arbetsgruppen arbetar sedan tillsammans i team med placerade barn, ungdomar, deras biologiska nätverk och familjehem.
Som medarbetare hos oss erbjuds du ett meningsfullt och omväxlande arbete i en engagerad och trevlig arbetsgrupp med högt i tak. Som anställd i Ludvika kommun får du även möjlighet till ett brett utbud av friskvårdsaktiviteter, extern handledning och semesterväxling.
Arbetsuppgifter
I arbetet som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda, matcha och kontinuerligt stödja och handleda familjehem samt att utreda kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Övriga ansvarsområden i tjänsten är bl a att skriva ekonomiska avtal och beräkna ersättningar till våra uppdragstagare. Fortlöpande dokumentation ingår i tjänsten och arbetet kan innebära långa resor. Du kommer att ha ett mycket nära samarbete med den barnsekreterare som ansvarar för det placerade barnet eller ungdomen. Arbetet innebär även att samverka med andra myndigheter och aktörer.
Vi söker
Som familjehemssekreterare behöver du ha en personlig mognad och vara en trygg och stabil person. Du behöver ha en god empatisk förmåga som du kombinerar med förmågan att skapa goda relationer med både barn och vuxna.
Du är positiv, ansvarstagande, flexibel, nyfiken på andra och tycker om ett arbete med varierande arbetsuppgifter och utmaningar med barnets bästa i fokus. Då arbetet på enheten handlar om att skapa relationer med våra familjehem vill vi att du har en god förmåga till relationsbygge och att du har lätt för att kommunicera på ett tydligt och smidigt sätt så väl internt som med våra externa aktörer.
Kvalifikationer
Krav på Socionomexamen, kunskaper om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga.
B-körkort krävs.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med familjehemsvård och/eller barn och unga inom socialtjänsten. Kunskaper och erfarenheter av BBIC, systemiskt förhållningssätt, MI, Signs of safety och våld i nära relationer.
Arbetsgivaren kommer även att lägga stor vikt vid den personliga lämpligheten för uppdraget.
Anställning
Tillsvidareanställning, heltid (dagtid).
Tillträde efter överenskommelse.
Kontaktperson
Enhetschef, Jessica Kalles, 0240-869 49, jessica.kalles@ludvika.se
1:e socialsekreterare, Tuss Rombin, 0240-868 27, tuss.rombin@ludvika.se
Facklig kontaktperson
Akademikerförbundet SSR, nås via kommunens växel 0240-860 00
Vision, nås via kommunens växel 0240-860 00
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 november 2022. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdagen.
I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju tillsammans med ditt utbildningsbevis.
Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Välkommen med din ansökan!