OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten.
I Värmdö kommun vill vi sätta familjehemsvården på kartan!
Att jobba i Värmdö kommun innebär att var en del av ett ständigt förbättringsarbete där du blir en viktig del av helheten.
Vi tar ansvar för de placerade barnens hälsa och utveckling genom att ge stödinsatser till familjehemmet utifrån de behov familjehemmet har. Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för familjehemmet att vara en viktig del av barnets nätverk där också barnets biologiska familj är en naturlig del. Vi har alltid barnen i fokus och lägger stor vikt vid att utföra ett professionellt arbete.
Individ och Familjeomsorgskontoret är indelade i fyra olika enheter där Familjevårdsgruppen består av fyra socialsekreterare som är organiserade under Enhet barn och ungdom. På enheten finns även utredare, insatshandläggare och kontaktsekreterare.
Socialnämndens ansvar är att noga följa och utvärdera vården av barnet/den unge i familjehemmet. Fokus för familjehemssekreteraren är att stödja och vägleda familjehemmet i syfte att tillförsäkra barnet/den unge en trygg och säker vård.
I rollen som familjehemssekreterare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att utreda, handleda och följa upp familjehem. Kring varje barn och ungdom finns en familjehemssekreterare och en barnsekreterare som planerar och följer upp vården för det placerade barnet. Gemensamt har vi många års erfarenhet och olika kompetenser. Vi gillar vårt jobb, har kul tillsammans och har ett äkta engagemang för de barn, ungdomar och familjer vi dagligen möter i arbetet. För att trivas hos oss är det viktigt att du ser värdet av att samarbeta och lära av varandra. Inom familjevården jobbar vi sida vid sida i familjerna utifrån våra olika roller vilket även innebär att arbetsgruppen har god kännedom om samtliga pågående ärenden och vid behov kan täcka upp för varandra. Vi tror också att du behöver uppskatta en arbetsmiljö som är omväxlande och där ingen dag är den andra lik. Arbetet innefattar resor både i närområdet men också till andra delar av Sverige. Vi arbetar enligt BBIC med stöd av Signs of Safety, gällande lagstiftning samt utifrån Socialstyrelsens riktlinjer.
Vi söker dig som har;
- socionomexamen
- goda kunskaper om lagstiftning inom socialtjänsten
- erfarenhet av myndighetsutövning
- erfarenhet av familjevård
- god samarbetsförmåga
- lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift
- god förmåga till analys och reflektion
- ordning och struktur i ditt arbete
- B-körkort
Meriterande utbildning/kunskap
- Kälvestenmetoden
- handledning av familjehem
- BBIC
- Signs of Safety
- Kunskaper i verksamhetssystemet Pulsen Combine
- MI
- MAFI
Som familjehemssekreterare behöver du ha en personlig mognad och vara en trygg och stabil person. Du behöver ha en god empatisk förmåga som du kombinerar med förmågan att skapa goda relationer med barn, ungdomar och deras familjer samt alla de parter som du samverkar med.
Du har en problemlösande analysförmåga och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt. Eftersom arbetet ibland innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.
Du är trygg i din yrkesroll, vågar tänka nytt och öppen för att medverka i pågående utvecklingsarbete. Vi värdesätter din samarbetsförmåga och flexibilitet. Hos oss är det viktigt att sätta laget före jaget och delaktighet och förändring är en del av vardagen. Här möts man av en varierande vardag, stora utmaningar, mycket skratt men också av hög professionalism. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet och din möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling. Du kommer genom denna tjänst erbjudas möjlighet att påverka ditt och enhetens arbetssätt. Genom delaktighet och nära ledarskap bygger vi tillsammans rutiner och strukturer med ambitionen att få till ett gott samarbete och samverkan
Värmdö kommun erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag, personalstöd, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid. Vi har extern handledning var fjärde vecka.
För denna tjänst är uppvisande av erlagd socionomexamen samt ett giltigt utdrag ur polisens belastningsregister en förutsättning för anställning.
Anställningen är en tillsvidaretjänst på heltid, tillträde enl. ök.
Ansökan
Du söker tjänsten genom att klicka på ”sök jobbet” och följer sedan instruktionerna. Välkommen med din ansökan senast den 20 november 2022. Urval sker löpande under ansökningstiden.
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Enhetschef Johan Arnold 08-570 481 50
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.