OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en familjehemssekreterare för en tillsvidareanställning. Verksamheten Barn och Familj Myndighet består av 18 medarbetare indelat i tre grupper. Mottag, Utredning och Barn i samhällsvård. Respektive grupp har var sin förste socialsekreterare och övergripande ansvar ligger hos verksamhetschefen. Tjänsten består av att främst arbeta som familjehemssekreterare men som familjehemssekreterare i verksamheten ska du även vara öppen för att arbeta med mottagningsarbete samt utredningar.
Inom verksamheten Barn och Familj myndighet förhandsbedömer och utreder vi enskildas behov av insatser från socialtjänsten, enligt SoL och LVU. Vi följer upp beviljade insatser, rekryterar, utreder och handleder familjehem.
ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare är ditt huvudsakliga uppdrag att rekrytera, utreda och handleda familjehem, jourhem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Du ingår i ett team, med det placerade barnet i fokus, som utöver dig som familjehemssekreterare består av en barnsekreterare, barnets biologiska nätverk och familjehemmet/jourhemmet. Förutom ett nära samarbete med barnsekreterare behöver du också ha ett engagemang för att upprätta ett bra samarbete med andra samhällsaktörer som finns runt barnet. Som familjehemssekreterare ansvarar du också för avtal och ekonomi som rör uppdragstagare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga, engagemang och intresse för socialt arbete i allmänhet och familjehemsvård i synnerhet. Du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl, både i tal och skrift. Du trivs med att ha ett flexibelt arbetssätt då du kommer hantera båda akuta ärenden men också skapa och upprätta långsiktiga relationer med uppdragstagare och det placerade barnet.
Samverkan och samarbete är en stor del av rollen som familjehemssekreterare. Däremot förutsätts också att du, med stöd av arbetsledning, är självgående, har förmåga att ta initiativ, fatta beslut och planera ditt arbete. Du behöver ha ett strukturerat arbetssätt, känna dig trygg i din yrkesroll och ha ett intresse för att arbeta inom ett utmanande och komplext arbetsområde.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att ha jobbat inom familjehemsvård. Det är också meriterande om du har utbildning i Kälvestens intervjumetod, handledarutbildning eller erfarenhet av att handleda, samt kunskap om BBIC och Signs of Safety.
I denna rekrytering kommer även stor vikt att läggas på personlig lämplighet och matchning med kollegor.
Utbildningskrav: Socionomexamen eller likvärdigt
Tjänsten ställer krav på B-körkort.
ÖVRIGT
Vi vill att det ska kännas bra både att bo och jobba i Vellinge kommun. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar, goda utvecklingsmöjligheter och bra ledare (alla chefer får ledarskapsutbildning). Läs allt om försäkringar, tjänstepension och andra förmåner på Vellinge.se/jobba-hos-oss.