Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning är beläget i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och med tillgång till flera strandbad.

Våra 1 600 medarbetare är vår viktigaste resurs och vi söker dig som vill vara med och bidra till att våra verksamheter håller en hög kvalitet med våra invånare i fokus.

Vi är varandras arbetsmiljö och vi strävar efter ett klimat som präglas av mod, respekt, tydlighet och hjälpsamhet. För att nå dit krävs ett nära ledarskap som kännetecknas av personlig mognad och tydlighet samt att du som medarbetare bidrar med ett aktivt medarbetarskap.



Arbetsplatsbeskrivning
Familjevården i Hässelby - Vällingby kommer att utöka med ytterligare en familjehemssekreterare för att kunna ge de placerade barnen det stöd som de behöver.

Vill du bidra till att hjälpa barn och ungdomar att få bättre livsvillkor? Kom till oss och gör skillnad!

Familjevården är en del av Enheten för familjevård och familjerätt. På enheten pågår ett arbete med att skapa en kvalitativ och kunskapsbaserad verksamhet där medarbetarna har goda arbetsförhållanden. Hos oss kommer du att ha ett stimulerande och utvecklande arbete, där du tillsammans med dina kollegor bygger upp en organisation anpassad till framtidens utmaningar inom socialtjänsten. Vårt arbete är ständigt under utveckling och förbättring.

Enheten består av en familjerättsgrupp och två familjevårdsgrupper och två administrativa assistenter. Enheten leds av en enhetschef och tre biträdande enhetschefer, en för respektive grupp. I familjevårdsgruppen för barnsekreterare arbetar åtta socialsekreterare. I den andra gruppen arbetar sex familjehemssekreterare och två kontaktsekreterare. Enheten har också tillgång till ett mentorsteam där en i teamet har en särskild koppling till familjevården.

Arbetsbeskrivning
I familjevården får du följa barn och ungdomar över längre tid, se deras utveckling och vara med på deras resa. Målet är att skapa en god uppväxtmiljö, ett tryggt umgänge och stabilt nätverk. Vi är en engagerad arbetsgrupp som tar oss tid för varandra, arbetar för att ha en bra sammanhållning och för att stötta varandra i arbetet.

Familjehemssekreteraren arbetar med att rekrytera, utreda och handleda familjehemmen så att de placerade barnen ska få sina behov tillgodosedda. En del i arbetet är också att hantera ersättningar till familjehemmen. Barnsekreterarna arbetar med fokus på att följa upp de placerade barnens förhållanden och håller i kontakten med de biologiska föräldrarna. Barnsekreterarna ansvarar för myndighetsutövningen gällande uppföljning av beslutade insatser enligt SoL och LVU.

I de flesta ärenden arbetar familjehemssekreteraren och barnsekreteraren som ett team där man tillsammans stöttar och följer upp arbetet med placerade barn och unga, deras biologiska familjer och familjehemsföräldrar. Som familjehemssekreterare hos oss har du stöd i ditt arbete av dina erfarna kollegor och biträdande enhetschefer. Du får intern och extern handledning och möjlighet att ta del av stadens stora utbildningsutbud.

Kvalifikationer
Du är socionom och har goda kunskaper om barns utveckling och ett stort engagemang för barn, ungdomar och deras familjer. Arbetet kräver mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och ungdom samt av Signs of Safety.

Som person kan du arbeta strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har en god samarbetsförmåga. Du är lugn, stabil och har förmågan att kunna göra kloka bedömningar.

Vi erbjuder dig nära arbetsledning i en positiv miljö, flexibel arbetstid, vinter- och sommararbetstid, semesterväxling, friskvårdsersättning, friskvårdstimme och gym tillgängligt i förvaltningshuset. Som anställd hos oss har du tillgång till rabatterade priser hos flertalet friskvårdsleverantörer.  

Vid anställning ska utdrag ur belastningsregistret uppvisas.

B-körkort är ett krav.

Välkommen med din ansökan! Vi kan komma att ha löpande intervjuer under ansökningstiden.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024