OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha ett arbete där du stöttar våra familjehem i deras viktiga uppdrag? Vi är en arbetsplats som sätter barn och ungas villkor i centrum.
Hos oss kommer du att göra skillnad!
För oss är förutsättningarna i arbetet en viktigt del av en god och hållbar arbetsmiljö. Vi tror på ett tryggt ledarskap som arbetar nära och stöttar våra socialsekreterare i deras betydelsefulla arbete. Vi vill att du ska utvecklas och trivas hos oss. Vi tror att det stora nätverk av kompetenta medarbetare som du får här, ger dig förutsättningar för det. Kom och bli en i gänget, vi behöver dig!
Detta erbjuder vi:
På Familjehemsenheten arbetar vi med de placerade barnen och deras familjehem. Enheten är indelad i två grupper med 8 barnsekreterare och 6 familjehemssekreterare och leds av två enhetschefer som ansvarar för respektive grupp. Tillsammans med enhetschef och drivna kollegor får du chansen att utveckla arbetet med placerade barn och unga, deras familjer och familjehemsföräldrar. Vi är just nu inne i en mycket rolig, kreativ utvecklingsfas där vi implementerar Signs of Safety samt vår egen modell för stöd, utbildning och handledning av familjehem, UNIT-mentor, inspirerad av Mockingbird-modellen.
Som familjehemssekreterare hos oss arbetar du i huvudsak med att rekrytera, utreda, utbilda och handleda familjehem, jourhem, kontaktfamiljer samt kontaktpersoner. Handledningen kan ske både enskilt och i grupp. Då vi rekryterar och utreder använder vi oss bland annat av Socialstyrelsens standardiserade bedömningsinstrument Bra-fam och vinjetter samt intervjumetoden Nya Kälvesten. Som familjehemssekreterare ansvarar du också för avtal och ekonomi som rör uppdragstagare.
I arbetet ingår mycket samverkan med andra aktörer och personer med det placerade barnet/ungdomen i fokus. Du ingår i ett team som utöver dig består av en barnsekreterare, barnets biologiska nätverk och familjehemmet/jourhemmet.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse.
Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som till exempel friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar. Du får flextid så du kan ta sovmorgon eller gå hem tidigare för att möjliggöra livspusslet samt arbeta hemifrån så länge det fungerar för verksamheten. Vårt kontor ligger en kort promenad från tågstationen. Du pendlar med lätthet hit från hela regionen. I vår genuina stadskärna finns ett flertal lunchrestauranger och affärer.
Vem är du?
Vi söker dig som har en socionomexamen. Vi vill att du har flerårig erfarenhet av socialt arbete inom socialtjänst med barn och unga, främst av familjehemsvård. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med BBIC och Signs of Safety samt har utbildning inom handledning av familjehem och utredningsmetoden Nya Kälvesten. Du utrycker dig obehindrat på svenska i såväl tal som skrift, har god datorvana och körkort. Du har dokumentationsvana, goda kunskaper i relevant lagstiftning, förordningar samt riktlinjer och rutiner inom området myndighetsutövning, gärna familjehemsvård.
Du trivs med att ha ett flexibelt arbetssätt då du kommer att hantera både akuta ärenden men också arbeta med att skapa och upprätta långsiktiga relationer med dina samverkansparter. Du kan arbeta självständigt, ta egna initiativ och fatta beslut. Du bör ha en god organisatorisk förmåga som gör att du kan planera ditt arbete väl. Du behöver känna dig trygg i din yrkesroll och tycka om att bidra till förändring och utveckling vad gäller arbetsmetoder och förhållningssätt inom ett utmanade och komplext arbetsområde. Du är en lagspelare med social kompetens och god kommunikativ förmåga. Som kollega bidrar du till en positiv, öppen och trygg arbetsmiljö.
Som en viktig del i en ständigt utvecklande verksamhet välkomnar vi alla sökande då vi vill spegla Hässleholms kommuns alla invånare.
Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i https://www.hassleholm.se/jobb-och-foretagande/jobba-hos-oss/medarbetar--och-ledarpolicy.html
Övrigt
Eftersom du kommer att arbeta med barn och unga, vill vi att du lämnar utdrag ur belastningsregistret före anställning. Blankett för att söka utdrag ur belastningsregister hittar du på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/.
Intervjuer kommer att ske 7 alt 13 juni.
Om oss
Vi på Socialförvaltningen jobbar för att främja människors sociala trygghet, jämlika levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet. Här på socialförvaltningen tror vi på medarbetare som under frihet tar ansvar och levererar den kvalitet som våra medborgare förtjänar och förväntar sig. Vi är stolta över våra medarbetare, och vi blir glada om du vill utvecklas tillsammans med oss.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!