Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Barn och ungdomsverksamheten på arbete- och välfärdsförvaltningen bedriver ett målmedvetet utvecklingsarbete för att kunna erbjuda en socialtjänst med god kvalité för våra medborgare. Verksamheten ansvarar för utredningar och insatser för barn och ungdomar 0-20 år som är i behov av skydd och stöd, bland annat familjehemsplaceringar.

Vidare arbetar verksamheten även med familjerättsärenden och förebyggande insatser i Kristianstads kommun. Barn och ungdomsverksamheten består av åtta enheter;
• enhet för förebyggande arbete,
• tre utredningsenheter med mottagningsteam med fem utredningsteam
• öppenvårdsenhet
• HVB-enhet
• enhet för familjerätt och barnahus
• uppdragsenhet (barnsekreterarteam, familjehemsteam och administratörsteam)

Familjehemsvården i Kristianstad kommun utvecklas ständigt för att möta större behov och för att höja kvaliteten i verksamheten. På vår arbetsplats får nya kollegor en mentor, möjlighet till introduktion samt stöd i form av nära arbetsledning av teamledare. Som handläggare finns tillgång till administrativt stöd av duktiga administratörer som underlättar det dagliga arbetet.

Vi har stort inflöde av ärenden och behöver förstärka på familjehemssidan under en period. Vi söker därför en familjehemssekreterare.

Välkommen med din ansökan!


ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare arbetar du med uppföljning och handledning av familjehem. Du ska skapa en förtroendefull och bärande relation till familjehemmet genom att ge stöd och vägledning i uppdraget och i rollen som familjehem. Du kommer även att få utreda kontaktfamiljer och starta upp/följa upp pågående kontaktfamiljs- och kontaktpersonsinsatser. Du ansvarar utifrån delegation för avtal och ersättningsfrågor, för en rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt för att upprättade rutiner följs. Du ska samverka kontinuerligt med barnets socialsekreterare, andra familjehemssekreterare och med det professionella nätverket utifrån barnets behov. Vi förväntar oss att du har lätt för att samarbeta inom förvaltningen, men även med externa samarbetspartners.

KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du är trygg i dig själv, strukturerad, flexibel, kreativ och modig. Förmåga att våga se, ta ansvar och kunna hantera svåra och akuta situationer är en fördel. Det ses som positivt att du är en prestigelös person och kan arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor i team. Vi uppskattar förmågan att kunna lyssna, visa empati och respekt.

För denna tjänst krävs socionomexamen samt erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens ansvarsområde. Vi vill gärna att du har genomgått utbildning i BBIC samt grund- och fördjupningsutbildning i Signs of safety.

Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård, familjehemsvård, BBiC och Signs of safety är meriterande liksom erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare.

Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. B-körkort och cykelkunskaper är ett krav.

ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstad kommun, Barn och Ungdom
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 januari 2024
  • Ansök senast: 24 januari 2024

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024