OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
SCF
Vill du bidra till att placerade barn och unga får bästa möjliga vård? Vi söker just nu en utbildad socionom till rollen som familjehemssekreterare. Har du talang för att stötta och handleda vuxna personer, i komplexa sociala system? Inom område placering med inriktning mot jourhem arbetar du som familjehemssekreterare mot målet att skapa en god och trygg jourhemsplacering för barnet/den unge genom att vara den tillitsfulle stöttepelaren som våra familjehem lutar sig mot. Låter det som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan!
Inom område BoU placering arbetar drygt 60 medarbetare i olika roller. Våra socialsekreterare följer upp barnet vård och har kontakt med biologisk familj och nätverk. Våra familjehemssekreterare rekryterar, utreder & handleder våra uppdragstagare. Vi har även ett skolteam med specialpedagoger och psykolog som stöttar barnet i skolan. Vårt arbete har stor betydelse för barn- och ungdomars liv, och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering.
Hos oss får du stöd och daglig arbetsledning av våra teamledare och våra kvalificerade handläggare är medhandläggare till våra socialsekreterare i mer komplicerade ärenden. Utöver detta finns det 2 enhetschefer samt en områdeschef som ansvarar för medarbetare, deras arbetsmiljö och enheternas budget.
Ditt uppdrag
I arbetet ingår att matcha barn och jourhem utifrån remiss, samarbeta med barnets socialsekreterare samt sköta viss administration kring placeringen. Det ingår även att leda och delta aktivt i regelbundet återkommande reflektionsträffar och övrig fortbildning som anordnas för jourhemmen, delta vid utredningsprocessen av blivande jourhem, stödja och handleda jourhemmen vid och under placering samt delta aktivt i gruppens utvecklingsarbete.
Avdelning barn och ungdom myndighet satsar nu på morgondagens arbetsliv och arbetsmiljö genom att anställa fler socialsekreterare och erbjuda flexibla arbetssätt, bra balans mellan arbetsliv och privatliv samt ett höjt friskvårdsbidrag på 3000 kr per år. Som medarbetare är du vår främsta och viktigaste tillgång och vi har därför satsat på höjda löner och tydliga karriärvägar. Vi erbjuder flexibla arbetstider med möjligheter att arbeta delvis hemifrån. Våra kontorstider är måndag till fredag, och vi arbetar i nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10
Vår helt nya vision är: "Att bedriva rättssäker familjehemsvård med hjärta"
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen och som har arbetslivserfarenhet av att handleda familjehem. Det är meriterande om du genomfört någon av följande utbildningar: Signs of Safety, barns behov i centrum (BBIC), systemteori eller handledarutbildning. För att lyckas i rollen behöver du ha arbetslivserfarenhet inom socialtjänstens område barn och ungdom inom myndighetsutövning, arbete inom socialtjänstens verksamhetsområde samt ha erfarenhet av att ge stöd till familjehem. Vi ser gärna att du har erfarenhet av socialt arbete med barn och unga samt har erfarenhet av socialtjänstens utredningsarbete inom barn och ungdom. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av arbete med handledning individuellt och/eller i grupp samt har erfarenhet av verksamhetssystemet LIfe care. Arbetet kräver att du har goda dator- och systemvana samt goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Som person har du god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Vidare är du bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Dessutom har du god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Engqvist, enhetschef, 018-265 59 01.
Facklig företrädare: Vision, Sofia Venemalm, 018- 727 12 13
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 2434
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 00 44.
Intervjuer kommer ske löpande.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43