Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.
I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.

För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas. Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet.

Inom social omsorgsförvaltningen arbetar cirka 1200 engagerade medarbetare som bidrar till att ge stöd och omsorg till de som behöver i vår kommun. Arbetet sker inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.

Efter sju år som familjehemssekreterare i kommunen är det nu dags för vår kollega att söka sig vidare till nya utmaningar. Vi söker därför en ny familjehemssekreterare i rekryteringsgruppen.

Som Familjehemssekreterare arbetar du på Placeringsenheten, som är en av sju enheter inom IFO. På Placeringsenheten arbetar enhetschef, administrativ assistent, fem barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare och en jourhemssekreterare. Enhetens uppdrag att följa upp, kvalitetssäkra och arbeta för att våra placerade barn växer upp under trygga och kärleksfulla förhållande. För att lyckas med vårt arbete krävs bl.a. att vi rekryterar jourhem och familjehem som håller hög kvalité.

Hos oss arbetar både kvinnor och män med lång erfarenhet av familjehemsvård. Vi arbetar mycket nära varandra och med ett tydligt barnperspektiv. Vi är en driven grupp som arbetar hårt för att utveckla vårt arbete, allt ifrån att ta fram material till de vi möter, rutiner/processer, digitalisering, samt mötesplatser för både barm och unga som är placerade men också för våra jourhem/familjehem.

Som medarbetare hos oss får du introduktion med mentor, extern handledning, deltagande i yrkesresan, friskvårdsbidrag och flera härliga kollegor med lång erfarenhet av socialt arbete.

Vi är också väldigt stolta över att arbeta med Backa barnet, för mer information besök hemsidan, www.backabarnet.se

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare i rekryteringsgruppen arbetar du tillsammans med en kollega med uppdraget att rekrytera nya kontaktpersoner, kontaktfamiljer, nätverkshem samt jour-och familjehem. I arbetsuppgifterna ingår att noga utreda (BRA-fam, familjehemsvinjetter samt Nya Källvesten) och bedöma tilltänkta hem enligt våra rutiner men också tillsammans med handläggande socialsekreterare matcha barnet till rätt resurs. Innan hemmet lämnas över till en handledande familjehemssekreterare skriver rekryteringsgruppen också ett avtal med hemmet. De två familjehemssekreterarna i rekryteringsgruppen har inga egna pågående jour- och familjehem att handleda, då vi vill att rekryteringen ska prioriteras och inte påverkas av brådskande situationer i ärenden.

Rekryteringsgruppen håller också i våra tematräffar där vi bjuder in våra kontaktpersoner/kontaktfamiljer/jourhem/familjehem till föreläsningar med mingel, grupphandledning till familjehem samt uppdaterar våra Facebooksida. Tillsammans med kollegorna på enheten arrangerar de också våra två trivseldagar (sommar och jul) för placerade barn och deras familjehem.


KVALIFIKATIONER
Du är socionom och vi ser gärna att du tidigare har arbetat inom socialtjänsten och främst inom familjehemsvården. Även tidigare erfarenheter av myndighetsutövning och utredningsarbete är meriterande.

Meriterande är också om du har utbildning i Nya källvesten, Ett hem att växa i, någon form av handledarutbildning för familjehemssekreterare och /eller martemeo terapeut.

Viktiga egenskaper är samarbetsförmåga, stresstålighet, förmåga att arbeta i team men också enskilt, flexibilitet, förmåga att lyssna, kritiskt tänkande och se saker ur flera perspektiv samt ha förmåga att uttrycka dig nyanserat i tal och skrift. Du ska vara väl förtrogen med lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Arbetet kräver att du har B-körkort

Urvalsprocessen kommer att ske löpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättningen att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa, därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Observera även att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit och således inte via e-post eller via andra kontaktvägar. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta angiven kontaktperson.

Sammanfattning

Liknande jobb


Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

20 november 2024

Erfaren familjehemssekreterare

Erfaren familjehemssekreterare

19 november 2024

15 november 2024