OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Angered är en av Göteborgs tio stadsdelar. Här bor ungefär 47 800 personer i en miljö som är en blandning av miljonprogramsområden, småhusbebyggelse och traditionell landsbygd med storslagen natur. Angered har ett mycket aktivt föreningsliv och här bor människor med ursprung från ett hundratal olika länder, vilket ger området en spännande och internationell prägel.
Stadsdelsförvaltningen driver verksamheter inom förskola, grundskola, individ- och familjeomsorg, kultur och fritid samt social omsorg för funktionsnedsatta och äldre. Vi är 3 500 anställda i förvaltningen.
Angered har en ung befolkning och en tydlig vision om utveckling inom en mängd områden, med fokus på trygghet, folkhälsa och förbättrade resultat i skolan. Detta gör att det finns energi och dynamik i förvaltningens arbete.
Mer information om stadsdelsförvaltningar i Göteborgs Stad hittar du på www.goteborg.se
ARBETSUPPGIFTER
Nyfiken på ett nytt jobb?
Nu har vi en fast tjänst ledig i Angered som familjehemssekreterare. Familjehemsenheten består idag av 15 familjehemssekreterare, 17 barnsekreterare,
3 1:e soc.sekr, 2 enhetschefer, 4 kontaktsekreterare och 3 administratörer.
Vi arbetar aktivt med utvecklingsarbete i syfte att öka kvalitén i familjehemsvården. Enheten har egna förstärkta familjehem och har utbildat familjehemssekreterare i bl a Marte Meo och ICDP. Flera handledningsgrupper är igång och leds av våra familjehemssekreterare.
Då stadsdelen har en stor del ensamkommande flyktingbarn har vi flera tjänster riktade mot den målgruppen. Vi har också två Skolfam team knutna till oss som arbetar med att stödja våra familjehemsplacerade barns skolutveckling.
Som familjehemssekreterare i Angered arbetar du i nära team med barnsekreterarna på enheten. Tillsammans ansvarar ni för att trygga en god utveckling för våra familjehemsplacerade barn och unga.
Familjehemssekreteraren ansvarar även för rekrytering av nya familjehem, handledning och stöd till befintliga familjehem och viss administration kopplad till familjehemmens ersättningar.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha socionomexamen och god kunskap vad gäller barns utveckling samt erfarenhet av arbete med barn och familjer. Du behöver ha god samarbetsförmåga men även kunna arbeta självständigt. Stor betydelse fästs vid personlig lämplighet. Erfarenhet krävs.
Körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Du har möjlighet att få friskvårdsbidrag och tillgång till ett stort utbud av friskvård. Stadsdelen har också en cykelförmån samt förmånlig avbetalning av västtrafikkort.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att alltid ange din e-post i ansökan och att skicka in din ansökan digitalt, inte via e-post eller brev.