OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sala kommun har 2 000 medarbetare som varje dag levererar samhällstjänster till 21 500 kommuninvånare. En långsiktig ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling är den naturliga utgångspunkten för alla våra verksamheter i en kommun som växer och som ska präglas av livskraft i hela kommunen.
Vi söker en engagerad och nyfiken familjehemssekreterare som vill vara med oss och vidareutveckla arbetet inom familjehemsvården. Du kommer att vara en del av ett team bestående av fem personer fördelat på 4,75 tjänster. Vill du arbeta med att hjälpa placerade barn till en trygg vardag i familjehem och stötta familjehem som tar emot dessa barn är du välkommen med din ansökan.
Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare kommer du att rekrytera och utreda familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner, umgängesstöd, tredje part till vuxna, barn och ungdomar enligt SoL, LSS, ensamkommande asylsökande barn och ungdomar. Du kommer att ha hand om avtal och ersättningar, ge stöd och handledning till familjehemmen samt vara med vid uppföljning av beviljade insatser.
I arbetet ingår att göra bedömningar av lämplighet och förmåga hos familjerna och du medverkar i matchningen av valet av familjehem och andra insatser.
Du arbetar tätt med beslutande handläggare i de olika arbetsgrupperna. I tjänsten ingår också att utbilda familjehem och hålla i introduktionsträffar för intresserade familjer. Viss kvälls- och helgtjänstgöring kan förekomma.
Vi använder ProCapita och Pulsen/combine som handläggnings- och dokumentationssystem.
Verksamheten har under ett antal år bedrivit ett utvecklingsarbete som bygger på allas delaktighet, ansvarstagande och personliga engagemang. Handläggarna har stort ansvar för sitt eget arbete och fattar beslut enligt delegationsordningen i samråd med kollegor, konsulent och enhetschef. Vi lägger stor vikt vid att Du liksom vi eftersträvar trivsel bland medarbetare och har en god samarbetsförmåga både internt och externt. På socialkontoret i Sala är vi måna om att människorna ska känna sig välkomna och att alla ska vara lättillgängliga, därför har vi valt att jobba med dörren öppen utan reception.
Kvalifikationer
Du har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens breda verksamhetsområde. Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjehemsarbete/Familjerätt, BBIC, utredningsarbete med tillhörande dokumentation. Erfarenhet från handläggning av och arbete med ensamkommande barn och ungdomar och bistånd enligt LSS är meriterande.
Tjänsten kommer att kombineras med sedvanligt familjerättsarbete som vårdnads-, boende-, och umgängesutredningar samt adoptionsutredningar och samarbetssamtal.
För tjänsten erfordras körkort.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vill du arbeta på en unik arbetsplats och har dessa kvalifikationer är du mycket välkommen med din ansökan!
Anställningsvillkor
Tillträde Snarast
Tjänsten är en heltidstjänst.
Vi tillämpar provanställning.
Ansökan
Ansök senast 2015-09-06 .Ansökan sker från www.sala.se/ledigajobb
Vi tar inte emot ansökningar via e-post.
Upplysningar
Enhetschef Ann-Sofi Holm telefon 0224-74 96 06
Familjehemssekreterare Pia Nilsson 0224-74 96 47
Facklig representant:
Vision: Louise Andersson telefon 0224-74 90 78
SSR: Ove Carlsson telefon 019-21 40 79
Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.