OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Barn- och familjeenheten arbetar med barn/ungdomar i åldrarna 0-20 år samt deras familjer. Gruppen består av 14 medarbetare, en enhetschef och en 1:e socialsekreterare. Barn- och familjeenheten arbetar med myndighetsutövning inom området SoL, LVU och föräldrabalken. De två medarbetare som arbetar som familjehemssekreterare och de två som arbetar som placeringssekreterare samverkar mycket och utgör ”familjehemsgruppen” inom enheten. År 2016 startades en ny verksamhet i Jönköpings län. 12 kommuner gick samman i en gemensam verksamhet, Familjehemsresursen, som arbetar med rekrytering och utbildning av familjehem. Familjehemsresursen anordnar också grundutbildning till länets familjehem. Enheten servar kommunerna med tänkbara familjehem men respektive kommun måste själv arbeta med intervjuer, matchning etc.
Vi söker nu dig som, tillsammans med oss, vill vara med och driva utvecklingen framåt och som vill bidra med engagemang och arbetsglädje!
ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare arbetar du med att utreda och handleda familjehem samt att rekrytera, utreda och handleda kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Arbetet innebär bland annat att göra hembesök, göra intervjuer enligt Kälvestenmetoden samt stötta familjehemmen i deras uppdrag. Tillsammans med utredande socialsekreterare arbetar du med att matcha aktuellt barn till ett familjehem. Du kommer att samarbeta med placeringssekreterare för att de placerade barnen ska få likvärdiga möjligheter som andra barn. Du kommer också att arbeta med ersättningar och avtal för nämnda målgrupper. Vi använder BBIC som utredningsmodell och har Pulsen Combine som verksamhetssystem.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har en annan relevant högskoleutbildning samt några års erfarenhet av socialt arbete. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning, familjehemssekreterararbete och/eller utredningsarbete med barn och familjer är meriterande, liksom utbildning i gamla eller nya Kälvestenmetoden. Du behöver ha goda kunskaper i lagstiftningen SoL och LVU samt god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi söker dig som är lösningsfokuserad med god förmåga att vara nytänkande. Du behöver kunna arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra. Arbetet i familjehemsvården är komplext och utmanande. Personlig mognad krävs för att hantera de svåra situationer som barn, deras föräldrar och familjehemmen ställs inför. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Du behöver ha god datavana samt B-körkort.
ANSTÄLLNING
Dagtid vardagar med möjlighet till flextid. Det förekommer långa resor i tjänsten vilket kan medföra arbete på kvällstid.
Tjänsten är på heltid och tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Tranås kommun använder vi rekryteringsverktyget HR-Manager. Vi ber dig därför skicka in din ansökan via HR-Manager genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Välkommen med din ansökan!
Fackliga representanter nås via Tranås kommuns växel 0140-68100