OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen arbetar med socialtjänst och omsorg till medborgare som av olika anledningar behöver stöd och hjälp. Vi arbetar målinriktat för att skapa en organisation med hög kompetens och kvalitet. En organisation med brukarmedverkan där individens behov sätts i centrum. Arbetet bedrivs utifrån mottot "Vi stödjer ett självständigt liv".
Enhet barn och unga består av totalt ca 60 medarbetare indelade i arbetsgrupper med inriktning mottagning, utredning, familjehemsvård, öppenvård och familjecentral.
Familjehemsgruppen ansvarar för att följa de familjehemsplacerade barnens vård och utreda och handleda familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Gruppen består av fem socialsekreterare, sex familjehemssekreterare och en gruppledare. Vi behöver förstärka arbetsgruppen med en familjehemssekreterare för att hållbart kunna möta behoven hos barn och familjehem.
I familjehemsgruppen finns mycket erfarenhet, hög kompetens och stor arbetsglädje. VI utvecklar fortlöpande arbetssätt kring familjehemsvården. Extern handledning ingår i tjänsten. VI har tillgång till familjebehandlare specialiserad på barns utveckling och anknytning som stöd i handledningen av familjehem. Vi har familjepedagoger knutna till oss som stöd till föräldrar vid umgänge. Nässjö kommun ingår i den länsgemensamma familjehemsresursen för rekrytering av familjehem.
ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare ansvarar du för utredning av familjehem och att matcha familjehem utifrån barnens behov. Du handleder och stöder familjehemmen för att ge dem förutsättningar att klara sina uppdrag. Du arbetar nära barnets socialsekreterare för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för våra familjehemsplacerade barn. Du rekryterar och utreder också kontaktfamiljer och kontaktpersoner.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med socionomexamen. Du har erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning riktat till barn och unga. Erfarenhet av arbete med placerade barn och unga är meriterande.
Du har god kännedom om socialtjänstens uppdrag och aktuell lagstiftning. Erfarenhet av BBIC är meriterande. Vi önskar att du har driv och engagemang att tillsammans med dina kollegor skapa goda förutsättningar för familjehemsvården.
Som person är du noggrann, självständig och har lätt för att hantera när förutsättningar och planering ändras i arbetet.
Då arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, ska du ha mycket god samarbetsförmåga, vara utåtriktad och positiv. Du ska ha lätt att uttrycka dig både i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har körkort.
ÖVRIGT
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.