Familjehemssekreterare IFO Barn och familj

Familjehemssekreterare IFO Barn och familj

Arbetsbeskrivning

Vi på IFO Barn och unga i Arboga bygger vår verksamhet på de fyra grundstenarna Professionalism, Uthållighet, Mod och Innovation. Vi har fokus på att göra bästa möjliga för våra barn och ungdomar i kommunen.



Individ och Familjeomsorgen behöver familjehemssekreterare till vår familjehemsvård som består av 2 familjehemssekreterare och 2 barnföljare.

På enheten IFO barn och familj arbetar också teamledare, mottagningssekreterare, socialsekreterare, biståndsuppföljare, familjebehandlare samt socialt ansvarig socionom. Vi arbetar aktivt för en god hälsofrämjande arbetsmiljö med bl. a. delaktighet, tydlighet och struktur, stöd i handläggningen samt en rimlig arbetsbelastning.

Har vi fångat ditt intresse? Då är detta ett jobb för Dig!

Arbetsuppgifter

Som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda och utbilda familjehem och kontaktfamiljer/kontaktpersoner. Du skriver avtal gällande arvode och omkostnad. Du har också ansvar för att stödja och vägleda familjehemmen i deras uppdrag att erbjuda en bra vård för de placerade barnen och ungdomarna.

Familjehemssekreterare och barnföljare för barnet samarbetar nära för att de placerade barnen och ungdomarna ska få en god omsorg.  

Du deltar aktivt i vårt pågående utvecklingsarbete och bidrar med dina erfarenheter och kunskaper.

Vi arbetar utifrån BBIC, Signs of Safety och har ett familjeorienterat arbetssätt. Vi arbetar aktivt tillsammans för att nå förbättrade livsvillkor och hitta lösningar för barn, ungdomar och deras familjer i första hand i deras hemmiljö och nätverk.

Socialförvaltningen arbetar i verksamhetssystemet ProCapita.

Egenskaper

Som person är du mogen, trygg, ansvarsfull och stabil. Du har förmåga att bibehålla fokus även i stressade situationer. Du tar initiativ till utveckling samt möter utmaningar och nya förutsättningar med ett positivt förhållningssätt. Du har förmågan att arbeta självständigt och i nära samverkan med andra.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomexamen eller jämförbar kompetens. Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjehemsvården och socialt arbete med barn och familj. Du ska ha en god utrednings- och dokumentationsförmåga samt förmåga att självständigt planera och strukturera ditt arbete.

Erfarenhet från att arbeta enligt BBiC och med verksamhetssystemet Procapita är meriterande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Körkort

B-körkort krävs.

Arbetstid och omfattning

Heltid. 6 mån vikariat med möjlighet till förlängning.

Lön

Månadslön och individuell lönesättning tillämpas.

Arboga kommun erbjuder dig bland annat friskvård och rökfri arbetstid! Vid all rekrytering tillämpar vi vår likabehandlingsplan.

Kontakt

Verksamhetschef Eva Lagerström, 0589–873 47

Teamledare Alexandra Carlsson, 0589- 870 86.

Facklig kontakt

Vision: Marina Lundgren, 0589-870 21

Akademikerförbundet: Clary Burman, 0589-871 50.

Ansökan

Sista ansökningsdag är 2020-10-22

Urval sker fortlöpande så välkommen med din ansökan redan idag!

 

Välkommen med din ansökan!

 Vi undanber oss all kontakt från annonserings- och bemanningsföretag i rekryteringen!

 





 




Bara en halvtimme från Örebro, Västerås och Eskilstuna ligger Arboga.I Arboga finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger endast en promenad eller cykeltur bort. Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Vi har 14 100 invånare och drygt 1000 anställda i kommunen. Vårt arbete genomsyras av värdeorden Professionalism, Uthållighet, Mod och Innovation.
Välkommen du också!

Sammanfattning

Liknande jobb


6 september 2024

Familjehemssekreterare till kommun i Stockholms län!

Familjehemssekreterare till kommun i Stockholms län!

26 augusti 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 augusti 2024