OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med?
Vi söker nu ytterligare en familjehemssekreterare och hoppas att du vill komma till oss.
Hos oss kommer du får vara med och utveckla familjehemsvården och vara en viktig del av ett team som arbetar för en trygg och meningsfull vardag för våra placerade barn och unga.
Som socialsekreterare hos oss blir du en del av en arbetsgrupp där gemenskap och samverkan står i fokus. Vi hjälps åt, kommer med idéer och delar med oss av kunskap till varandra. Tillsammans strävar vi efter en arbetsplats där det finns tid och utrymme för reflektion och återhämtning.
Vi rekryterar nu en socialsekreterare/familjehemssekreterare till vår arbetsgrupp och söker dig som vill vara en del av vårt fortsatta utvecklingsarbete. Du kommer ansvara för rekrytering, utredning och handledning av familjehem. I ditt uppdrag kommer du, tillsammans med en kollega, även ha ett extra ansvar för våra kontrakterade jourfamiljer. Du kommer att arbeta i team med barnsekreterare och ingå i olika samverkansform, både internt och externt. Vårt mål är att ha alla våra familjehem i egen regi.
På enheten finns fem barnsekreterare, tre familjerättssekreterare, tre familjehemssekreterare samt två socialsekreterare som rekryterar och handleder kontaktfamiljer/ kontaktpersoner, två förste socialsekreterare samt enhetschef.
Vi kommer påbörja en tvåårig implementering av Signs of safety med början i december 2022, vilket vi ser som ett både spännande och utmanade uppdrag.
ARBETSUPPGIFTER
Vi ger dig en individuell introduktion på arbetsplatsen samt en mentor under den tid du behöver; oavsett om du är ny eller erfaren i yrkesrollen. Du kommer tillsammans med dina kollegor att ingå i ett större nätverk där ni kan utbyta idéer och erfarenheter.
Du kommer att ansvara för rekrytering och utredning av familjehem/ stödfamiljer och har ansvar för stöd och handledning till dem under deras uppdrag.
Vi arbetar i team, familjehemssekreterare och barnsekreterare runt barnet och ni planerar tillsammans ert arbete med utgångspunkt i barnets behov och situation. Då det ofta finns flera aktörer runt barnet förväntas du kunna samarbeta och samverka med andra men även kunna arbeta självständigt och ta egna beslut.
Utöver det dagliga stödet du får av er förste socialsekreterare, får du tillsammans med gruppen regelbunden extern handledning.
KVALIFIKATIONER
Vilka kvalifikationer behövs för tjänsten?
Du ska ha socionomexamen och erfarenhet av familjehemsarbete/ placerade barn och unga samt erfarenhet av Kälvestensmetoden och handledning till familjehem, vi ser gärna att du har någon form av handledarutbildning. Du uttrycker dig väl i svenska, både i tal och i skrift och ser metodutveckling som en viktig del av arbetet. Du har också förmåga att arbeta självständigt och fatta egna beslut, reflektera och driva processer framåt. Körkort är ett krav.
Personliga egenskaper väger tungt för denna tjänst och vi ska behandla alla vi möter med respekt för deras situation och integritet. Vi söker dig som är prestigelös, flexibel och trivs med att samarbeta med andra i en miljö där det stundtals kan vara ett högt tempo. Du behöver vara noggrann och stresstålig Du är empatisk och vet vad ett gott bemötande innebär, både i möten med våra brukare och gentemot kollegor. Vi arbetar utifrån barnkonventionen och barnets inställning och synpunkter ska särskilt beaktas i vårt arbete.
Som medarbetare hos oss har du tillgång till friskvårdsbidrag, gratis kaffe och frukt och möjlighet att semesterväxla. Vi har årsarbetstid och du förväntas kunna ha en viss flexibilitet med arbetstider.
Intervjuer kan påbörjas under ansökningstiden.
Tillträde enligt överenskommelse.
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.