Familjehemssekreterare med inriktning förstärkt stöd

Familjehemssekreterare med inriktning förstärkt stöd

Arbetsbeskrivning

Placeringsenhet 2

Har du lång erfarenhet av att arbeta med familjehem, är initiativrik, framåt och samarbetsinriktad? Då kanske du är rätt person att ge kommunens egna familjehem förstärkt stöd. Välkommen med din ansökan!

Placeringsenheterna 1 och 2 bildar socialförvaltningens verksamhet för placerade barn, deras biologiska föräldrar och jour- och familjehem. Enheterna arbetar tillsammans och har gemensamma rutiner, arbetssätt och mål. I verksamheten finns barnhandläggare, familjehemssekreterare, förstärkt stöd till familjehem, skolteam, jourhemshandläggare samt rekrytering av jour- och familjehem. Totalt består de båda enheterna av ca 50 personer.

Ditt uppdrag
Familjehemssekreterare med inriktning förstärkt stöd innebär att du ger tät handledning till familjehem som utifrån sitt uppdrag har särskilt stora behov av stöd. Närmast har du en kollega med samma uppdrag. Du samarbetar med barnhandläggare, familjehemssekreterare, skolteam och övriga som är involverade i placeringen.

I tjänsten ingår:
- tät handledning till familjehemmen
- vara en del i planeringen för barnet där familjehemmet har förstärkt stöd
- vara mentor till övriga familjehemssekreterare vid behov
- planera och leda reflektionsgrupper tillsammans med kollega
-delta vid ärendegenomgångar
-delta i utvecklingsarbete

Verksamheten leds tillsammans av två enhetschefer som ansvarar för varsin enhet. I verksamheten finns även specialistfunktioner. Vi har regelbundna metodträffar samt övrigt utvecklingsarbete som sker kontinuerligt. Vi arbetar strukturerat mot mål, använder tjänstedesign som arbetsmodell och jobbar med ständiga förbättringar. Verksamheten präglas av en positiv anda som vi ständigt bygger vidare på. Vi har både Måbra-grupp och Trivselgrupp som syftar till att främja just trivsel och välmående. En liten träningslokal är under uppbyggnad. Verksamheten är belagd i trivsamma nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10 och vi har gratis parkering.

Din bakgrund
Vi söker dig som är utbildad socionom. Om du även har utbildning inom systemteori, Signs of safety, Handledarutbildning, TFCO, marte-meo, utbildning inom området neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller ICDP är detta meriterande.

Du har mångårig erfarenhet av att arbeta med familjehem samt mångårig erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga, inkluderat myndighetsutövning. Erfarenhet av barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är meriterande.
B-körkort är ett krav och även goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Erfarenhet av att ha arbetat i verksamhetssystemet Lifecare är önskvärt.

Som person är du flexibel och har förmågan att se möjligheter i förändringar. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker.

Upplysningar
I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. Vi förväntar oss därför att du är vaccinerad mot Covid-19.

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Eva Andersson, tf enhetschef, 018-727 61 01
Marita Eriksson, enhetschef, 018-727 14 57

Facklig företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 04

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 december 2021
  • Ansök senast: 23 januari 2022

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

20 november 2024

Erfaren familjehemssekreterare

Erfaren familjehemssekreterare

19 november 2024