Familjehemssekreterare med inriktning jourhem

Familjehemssekreterare med inriktning jourhem

Arbetsbeskrivning

Placeringsenhet 2

Är du en socionom med erfarenhet av att ge stöd och handledning till familjehem? Vi erbjuder en stimulerande och kreativ arbetsplats med varierande arbetsuppgifter och söker dig som vill bidra med din kompetens och erfarenhet till utvecklingen av Uppsala kommuns familjehemsvård!

Som familjehemssekreterare med inriktning jourhem kommer du att ingå i en grupp om tre handläggare, jourhemsgruppen. Inom placeringsverksamhetens två enheter arbetar barnhandläggare, familjehemssekreterare, skolteam och en grupp som jobbar med rekrytering, utredning och utbildning av jour- och familjehem. Socialförvaltningens Placeringsenheter 1 och 2 består totalt av ca 50 personer och leds av två enhetschefer.

Ditt uppdrag
Du kommer att ge stöd och handledning till socialförvaltningens förstärkta (kontrakterade) jourhem och till jourhem som vi samarbetar med, men som inte är kontrakterade.

I rollen ingår att:
- stödja och handleda jourhemmen vid och under placering
- samarbeta med barnets socialsekreterare
- matcha barn och jourhem utifrån remiss
- delta aktivt i och leda regelbundet återkommande reflektionsträffar och övrig fortbildning som anordnas för jourhemmen
- delta vid utredningsprocessen av blivande jourhem
- delta i olika planeringsmöten
- delta aktivt i gruppens utvecklingsarbete
- dokumentera i Life Care och sköta viss administration, såsom Asta-underlag gällande arvode och omkostnadsersättning

Vi arbetar systematiskt med utvecklingsarbete och ser fram emot att välkomna en ny kollega till vår grupp. Trevnad, kamratskap och glädje på jobbet är viktiga ledord för oss på enheten. Vi erbjuder extern handledning, god introduktion, flexibel arbetstid, friskvårdsersättning samt intern utbildning i t.ex. Signs of safety och eventuell kompletterande påbyggnadsutbildning som tjänsten kräver.

Din bakgrund
Vi söker dig som är utbildad socionom. Om du även har några eller någon av följande utbildningar är detta meriterande; Signs of safety, systemteori, handledarutbildning eller utbildning inom NPF.

Du har erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga och tidigare erfarenhet av placeringar i familjehem/jourhem, familjehemsvård och stödsamtal. Har du också erfarenhet av handledning individuellt och/eller i grupp, NFP hos barn och unga eller utredningsarbete är detta meriterande.

Vidare har du B-körkort, vana vid att arbeta i olika program och system samt goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Arbete i systemet Life Care är meriterande.

Som person har du en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta enhetschef Marita Eriksson, 018-727 14 57.

Facklig företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 04.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 september 2021
  • Ansök senast: 17 oktober 2021

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

20 november 2024

Erfaren familjehemssekreterare

Erfaren familjehemssekreterare

19 november 2024