OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Borlänge kommun söker fyra familjehemssekreterare placerade på vår nya enhet för ensamkommande barn och ungdomar. Enheten ligger organisatoriskt under IFO
Ett intensivt arbete pågår för att förstärka och förbättra förutsättningarna inom vården i familjehem. Detta är ett led i en trygg och säker vård där grundutbildningen ”ett hem att växa i” är en del av arbetet. Vi behöver medarbetare som är drivande i vårt arbetssätt med att utveckla rättsäkerheten och har barns behov i centrum.
Enheten är nystartad och du kommer att arbeta tillsammans med ett team med 12 medarbetare som samtliga är specialiserade med att arbeta för den aktuella målgruppen.
ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag består i att rekrytera, utreda, stödja, handleda samt utbilda familjehem. Du kommer ha ett mycket nära samarbete med den särskilt utsedda socialsekreteraren för det placerade barnet eller ungdomen.
I dina arbetsuppgifter ingår förutom ovan beskrivning att utreda behov av särskilt förordnad vårdnadshavare för våra ensamkommande barn. I arbetsuppgifterna ingår även att aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på bästa sätt kunna skapa förutsättningar för de personer som har behov av hjälp från oss.
Som familjehemssekreterare har du både intern och extern handledning tillsammans med övriga familjehemssekreterare.
KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen. Vi ser att du har aktuell kunskap samt erfarenhet genom att själv ha arbetat med myndighetsutövning vad gäller den sociala barn och ungdomsvården inom IFO.
Det är meriterande om du tidigare arbetet mot den aktuella målgruppen. Du behöver ha lätt att samarbeta med andra och ha god förmåga att skapa och kunna behålla goda relationer. Du måste ha förmåga att fokusera på rätt saker samtidigt som du kan hålla flera bollar i luften samtidigt.
Som person är du uthållig och har en förmåga att leverera lösningar och kunna lösa konfliker på ett konstruktivt sätt. Du har även en positiv syn på människan och ser hela tiden möjligheter. Du inger förtroende och trygghet och har ett driv för att utveckla vår verksamhet.
Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Kunskap i gällande lagstiftning är viktigt. Utbildning i BBIC samt kunskaper i VIVA ses som meriterade.
För tjänsten krävs B körkort.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och så kallad matchning görs med övriga i teamet.
ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister.
Borlänge kommun har beslutat att ej ta emot bifogade filer till ansökan utan att ni endast söker via det standardiserade ansökningsformuläret. Vi kommer kontakta dem vi önskar skall komplettera sin ansökan med exempelvis intyg/betyg.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Välkommen med din ansökan!
ANNONSSÄLJARE UNDANBEDES VÄNLIGT MEN BESTÄMT!
Kontaktpersoner på detta företaget
Malin Gnospelius, 1:e socialsekreterare
0243-749 03
Akademikerförbundet SSR, Annika Lindgren
0243-747 67
Vision, Jan-Ove Wilbäck
0243-742 38
Gerd Edström, 1:e socialsekreterare
0243-740 00
Jan-Ove Wilbäck, Vision
0243-742 38 el 740 00
Rekryteringskonsult Proffice Recruitment, Torgny
0733-43 47 69
Lena Angberg, verksamhetschef
0243-746 91
Malin Gnospelius, 1:e socialsekreterare, barngru
0243-749 03
Lul Ahmed, tf förste socialsekreterare, ungdomsg
0243-741 20
Lena Angberg, verksamhetschef individ- och famil
0243-740 00