Familjehemssekreterare och barnsekreterare familjehem

Arbetsbeskrivning

Lysekil har ett naturskönt läge vid Gullmarsfjorden på västkusten. Kommunen med ca 15 000 invånare, har ett väl utvecklat näringsliv, god kommunal service samt fantastiska rekreationsmöjligheter.
Vi kan erbjuda stimulerande arbetsuppgifter i en spännande miljö som präglas av framtidstro.
"Lysekils kommun skall vara ett levande samhälle året runt och präglas av positiva människor som inspirerar varandra till nya idéer, visar tolerans och känner framtidstro.”



Söker Du en arbetsgrupp som tar tillvara din kompetens och kunskap och som låter dig utvecklas inom de områden du är intresserad av? Som arbetar i team och hjälper varandra? Som självklart erbjuder nära arbetsledning, extern handledning, regelbundna utbildningserbjudanden och härliga kollegor? I en kommun som präglas av framtidstro och utveckling? Det kan vi erbjuda!

 Två av våra nuvarande medarbetare har fått andra arbetsuppgifter inom organisationen, så nu söker vi nya kollegor! Vi, som utgör Barn- och Ungdomsenheten, består av 1 förste socialsekreterare, 5 utredande socialsekreterare, 4 familjebehandlare, 2 familjerättssekreterare och 3 familjehems-/barnsekreterare med en gemensam enhetschef.

Att arbeta tillsammans för att utveckla människans egna resurser är viktigt för oss och genomsyrar vårt arbete. Vårt mål är att komma in tidigt i barnens liv. Vår kommun satsar mycket på förebyggande arbete, bl. a genom föräldrastöd och fältarbete, vilket vi tycker är jättepositivt. Vi har också ett politiskt stöd och uppdrag i att utveckla fler insatser på hemmaplan för att möta människor just i deras livssituation - vilket är ett väldigt roligt uppdrag.

Vi är ett gäng med hög kompetens, stort ansvarstagande, vi bryr oss om varandra och vi har mycket humor – vi skrattar ofta och högt!

 Vi arbetar med ansökningar och anmälningar som rör barn och ungdomar, vi utreder deras hemförhållande och uppväxtvillkor, vi planerar och genomför stöd- och behandlingsinsatser såsom familjebehandling, boendestöd, kontaktpersoner och -familjer, placeringar i familjehem och på institution, vi gör uppföljningar av ovanstående insatser och vi arbetar med familjerätt.

Vi har ett fint och nära samarbete med kommunens förskolor och skolor, LSS och BuP, kring barn och unga och deras familjer. Vi arbetar utifrån BBiC och Västbus, vi är anslutna till socialjouren i Uddevalla. Kommunen har också en nystartad Förebyggandeenhet som vi arbetar tätt tillsammans med.

Arbetsuppgifter

Vi söker Dig som vill arbeta med familjehemsplacerade barn och ungdomar, deras familjehem; biologiska och sociala nätverk. Din roll är att följa upp placeringen utifrån gällande lagstiftning, arbeta stödjande med familjehemmen, följa barnens utveckling samt ha kontakt med det nätverk som finns kring barnet.



Kvalifikationer

Du är socionom, socialpedagog eller har en annan, av arbetsgivaren bedömd likvärdig, högskoleutbildning. Vi lägger stor vikt vid att du är strukturerad och har en god förmåga att självständigt driva arbetet framåt. Viktigt är att du har förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Om du har goda kunskaper av barnavård inom socialtjänsten, om barns utveckling, BBiC och inom verksamhetsområdet i övrigt är det jättebra. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta med barn och unga på socialkontor? Så bra, men alla har vi varit nybörjare och du är också välkommen att söka! Vi vill att du är en lagspelare – att du tycker om att samarbeta med andra eftersom vi arbetar i team på olika sätt, att du är flexibel och lyhörd i kontakten med kollegor, barn, föräldrar och familjehem. Vi vill att du har datorvana (vem har inte det numera?), gärna erfarenhet av dokumentationssystemet Magna Cura och du är bra på att uttrycka dig i tal och skrift. Vidareutbildning inom Lösningsfokuserat arbete, Nätverksarbete, Kälvesten och familjeterapi är inget krav men trevligt om du har med dig. Att du har körkort för bil är ett dock ett krav.

Vi lägger stor vikt vid att du är en trevlig, varm och generös person.

Om det här stämmer in på dig vill vi gärna se dig som vår nya arbetskamrat!

 Välkommen med din ansökan !

Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Anna Sundin
0220-241 96
SSR Siv Andersson
0220-240 93
Vision Eva-Lena Verner
0220-240 39
Enhetschef Teija Lievonen
0220-24460
Enhetschef Annika Talvitie
0220-24470
Vårdförbundet Åsa Byhlin
0220-24529
Enhetschef Gudrun Persson
0220-24201
Enhetschef Ulrica Peschau
0220-247 25
Vision Eva-Lena Werner
0220-240 39
Kommunal Ann-Louise Forslund
0220-243 23

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialnämnden Hallstahammar
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • 100%. Tillträde: Snarast tillsvidareanställning
  • Publicerat: 21 oktober 2016

Besöksadress

Vegagatan 1
Hallstahammar

Postadress

None
Hallstahammar, 73480

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

20 november 2024

Erfaren familjehemssekreterare

Erfaren familjehemssekreterare

19 november 2024