OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och e-hälsa för att höja kvalité, stärka den enskildes delaktighet, trygghet, säkerhet och självständighet. Inom socialförvaltningen är arbetsmiljö en viktig fråga och vår ambition är att ge alla medarbetare förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt.
Nu söker Individ och familjeomsorgen (IFO) en familjehemsekreterare. Individ och familjeomsorgen (IFO) ansvarar för barn och unga, familjerätt/familjehem, ekonomiskt bistånd, vuxenärenden, öppenvård, integration och arbetsmarknad. Inom IFO arbetar ca. 45 medarbetare. Individ- och familjeomsorgen utvecklar arbetet med att ha ett barnperspektiv i hela organisationen. Kommunens storlek innebär att du som anställd får en god inblick i hur de olika enheterna inom IFO arbetar samt möjlighet till goda kontakter med andra myndigheter och verksamheter.
Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare arbetar du mot HVB-hem, familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Det innebär bland annat att du rekryterar, utreder och följer upp. Söker lämpliga alternativ och matchar utförare/placeringar. En viktig del i ditt arbete är även att fungera som råd och stöd till de som har uppdrag såsom familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Målet är att säkerställa att de placerade barnen har goda förutsättningar för utveckling, omsorg och trygghet samt minska risken för sammanbrott. Vi har även ett nära samarbete med barnhandläggare som är den som har ansvar för uppföljning gällande barnet.
Vidare kommer tjänsten delvis att omfatta arbetsuppgifter inom administration. Som administratör hanterar du avtal och ekonomiska frågor kopplat till uppdragstagare samt andra administrativa arbetsuppgifter som rör individ- och familjeomsorgens område.
Kompetenser
Vi söker dig som har relevant utbildning inom samhälls- eller beteendevetenskap, eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig för befattningen.
Du har ett genuint intresse av att arbeta med barn, ungdomar och familj. Du behöver vara trygg i dig själv och vara bra på att bygga förtroendefulla relationer. Du behöver vara bekväm i att handleda människor i förändring.
I denna roll är det viktigt att du är flexibel, har lätt att förhålla dig till ändrade omständigheter och kan anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål. Du är samtidigt självgående och har förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Vidare är du en person som har en god samarbetsförmåga.
Jobbet passar dig som är social och utåtriktad då det i tjänsten ingår att vid vissa tillfällen vara med på mässor samt ordna med eventuella utbildningar och nätverksträffar.
Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid 100% med tillträdesdag enligt överenskommelse.
Urval sker löpande.
Ansökningar tas emot t.o.m. 2024-10-21
Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande.
Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).
Kontaktpersoner
Rekryterande chef
Marie Blombäck, tel. 0923-65000
Hanna Henriksson, tel. 0923-65000
Fackliga företrädare
Kristina Henriksson, Vision, tel. 0923-65000
Charlotte Snäll, Akademikerförbundet SSR, tel. 0923-65000
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.