OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en helt ny förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!
ARBETSUPPGIFTER
Vill du arbeta som familjehemssekreterare eller kontaktsekreterare i en intressant och stimulerande miljö på en enhet med teamkänsla, bra arbetsledning, extern handledning och gedigen kompetensutveckling? Då kan vi vara rätt arbetsplats för dig! Nu söker vi tre medarbetare till de olika grupperna då flera av medarbetarna har funnit nya utmaningar.
Familjehemsenheten är uppdelad i fyra olika grupper: jourgrupp, rekryteringsgrupp, familjehemsgrupp samt kontaktverksamhet. Arbetet skiljer sig en del mellan de olika grupperna. I den stadigvarande familjehemsvården är arbetet företrädesvis inriktat på att du ger stöd, råd och handledning till familjehemmen. I jourgruppen är det fokus på att hantera det akuta samt att vara delaktig vid placeringar av barn och unga. Du ansvarar också för handledningen för dessa jourfamiljehem. I rekryteringsgruppen är arbetet fokuserat på att hantera utredarnas remisser och proaktivt arbeta med nyrekrytering av både familjehem och jourfamiljehem samt utreda dessa. Vid Kontaktverksamheten utför man företrädesvis både rekrytering och handledning till kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Fortlöpande dokumentation av arbetet ingår. Du arbetar nära socialsekreterarna på myndighetssidan och har både barnperspektiv och familjehemsperspektiv i fokus.
Vi värdesätter teamarbetet mellan familjehemssekreterare/kontaktsekreterare, barnsekreterare och utredande socialsekreterare och har därför gemensamma metod-, team- och trivseldagar. Vi har ett tillitsbaserat ledarskap och tar tillvara på den kapacitet och styrka som finns bland alla barn- och familjehemssekreterare och tror på att vi tillsammans kan åstadkomma det bästa för våra placerade barn och familjehem.
Våra jour- och familjehem finns främst i Västra Götaland, Hallands län och Bohuslän, vilket innebär en del resor i arbetet samt ibland arbete på kvällstid. Som kontaktsekreterare sker sällan resor utanför kontorstid. Geografiskt kommer du arbeta på socialkontoret i Bergsjön.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller en annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av familjehemsvård, kontaktverksamhet samt av myndighetsutövning. I arbetet ingår resor och därför är B-körkort ett krav.
Som familjehemssekreterare ingår det i ditt dagliga arbete att träffa familjer som är i behov av stöd. Det är därför viktigt att du har ett gott bemötande, har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information.
Vidare ser vi att du som söker är ansvarsfull där du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens och klienternas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Som familjehemssekreterare planerar du och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och du har lätt för att vid behov omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen.
I din yrkesroll ser vi att du är lugn och stabil, du skiljer på sak och person och tar välgrundade beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra.
För tjänsten behöver du ha en god kommunikativ förmåga och god erfarenhet av dokumentation. Därför krävs det att du kan formulera dig väl i svenska språket, både i tal och skrift. Goda datakunskaper är ett krav och kunskaper i Treserva ser vi som meriterande.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?