OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tierp är en kommun med en organisation i rätt storlek för dig som vill ha nära till chef, kollegor, politik och kunder. Här finns utrymme för både personlig utveckling och samverkan i organisationen.
Vår kommun erbjuder varierande boendemiljöer, havsnära natur, historia, kultur och god service. Tierp har Stockholm, Uppsala och Gävle inom pendlingsavstånd och erbjuder också möjlighet att arbeta delvis på distans.
Våra värderingar är viktiga och tillsammans arbetar vi för att förverkliga våra värdeord: respekt, ansvar, kundfokus, mod och framtidstro.
ARBETSUPPGIFTER
Vårt arbetsklimat är tillåtande med högt i tak och atmosfären är otvungen med mycket skratt. Vi tror att engagemang föds genom uppmuntran och tillit samt att stimulerade medarbetare bidrar till såväl dynamik som utveckling. Det är också viktigt för oss att våra medarbetare har en god balans mellan arbetsliv och privatliv. I Tierps kommun har vi friskvårdsersättning, flextidsavtal och en viss möjlighet att ibland kunna arbeta hemifrån. Kommunen erbjuder semesterväxling.
Som familjehemssekreterare ansvarar du för ett antal familjehem, kontakt- och stödfamiljer. Din uppgift är att bistå hemmen med stöd och råd under de perioder de har ett barn, ungdom eller vuxen placerad hos sig. Du arbetar på uppdrag av socialtjänsten och har ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare. Du ansvarar även för att kontinuerligt rekrytera och utreda nya potentiella familjehem och kontakt- och stödfamiljer och för att utbilda dessa. Du tar emot förfrågningar från socialtjänsten och matchar dessa med lämpligt hem.
Familjehemsgruppen är utbildad i och använder sig av Nya kälvestensintervjun samt familjehemsvinjetter som metoder i utredningsarbete. Familjehemssekreterarna utbildar även familjehemmen i Ett hem att växa i.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom, beteendevetare eller har liknade utbildning. Erfarenhet av familjehemsvård och god kunskap om BBIC är meriterande. Även ingående kännedom om socialtjänstlagen och god dokumentationsförmåga är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi tror att du är en driven och flexibel person som har en god samarbetsförmåga men tycker även om att arbeta självständigt. Du är en stabil person, med gott omdöme som har förmåga att skapa ett gott samarbetsklimat med såväl socialtjänst, kollegor och familjehem. Du har kunskap om barns behov och du brinner för att bidra till en god och kvalitativ familjehemsvård.
För att trivas hos oss och med arbetet är du nyfiken, har lätt för att skapa relationer och ett intresse för människor. Du är strukturerad och tycker om att samarbeta, men har även förmåga att arbeta självständigt.
Vi erbjuder våra familjehemssekreterare regelbunden handledning av leg. psykoterapeut. Vi erbjuder även våra medarbetare löpande kompetensutveckling.
B-körkort är ett krav då många resor ingår i tjänsten.
ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Bistånd/IFO Britt-Louise Björklund
0293-21 80 60
Verksamhetschef Individ- och familjeomsorgen Randi Graungaard
0293 21 84 20
Områdeschef Matthew McNeill
0293 21 8166
Verksamhetschef IFO Randi Graungaard
0293-21 84 20
Enhetschef Eva Limmergård
0293-21 81 35
Enhetschef Jenny Hilmersson Olsson
0293-21 81 78
Enhetschef Nima Najafi
0700898196
Enhetschef Arbetsmarknadsenheten Annalena Rudström
0293-21 84 77
Enhetschef Siri Hallstan
0293-218476
Enhetschef Bistånd/IFO Hanna Fontaeus
0293-21 80 60