OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg befinner sig i mitt i ett utvecklingssprång. Staden växer kraftigt och arbetar för att bli en grön och nära storstad. Utmaningarna är många och komplexa. Staden ska leverera välfärdstjänster till en växande befolkning samtidigt som det sker betydande utveckling inom stadsutveckling och infrastruktur. Staden har också ett starkt fokus på arbetet med social hållbarhet för att skapa jämlika livsvillkor för göteborgarna. Ambitionen är att göra Göteborg till en föregångsstad, en stad som tillhör alla. En livlig, tolerant och välmående stad. En hållbar stad öppen för världen.
Socialförvaltningen är en del av socialtjänsten i Göteborg och ska se till att alla ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga ska få en god start i livet. Stöd som erbjuds inom individ och familjeomsorg är bland annat ekonomiskt bistånd, socialt boende, familjehem, stöd till familj, barn och ungdom, fritidsverksamhet, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med förebyggande arbete kring tex folkhälsoarbete, samhällsplanering och lokalt trygghetsarbete. Förvaltningen har även ett övergripande ansvar för stadens samverkan i civilsamhället.
Socialförvaltningen kommer att organiseras som fyra förvaltningar; Centrum, Hisingen, Nordost och Sydväst. Vi söker dig som vill vara med i uppstartsarbetet.
ARBETSUPPGIFTER
Vi har en medarbetare som går i pension och en medarbetare som ska flytta från Göteborg och vi söker därför en familjehemssekreterare som ska arbeta med att rekrytera, utreda och handleda familjehem och en familjehemssekreterare till vår jourgrupp.
Vi arbetar på uppdrag från enheterna för Barn - och Unga i Socialförvaltning Sydväst. I arbetet ingår att i tätt samarbete med handläggande socialsekreterare, matcha barn och familj och ansvara för familjehemmet. Du kommer att ingå i en arbetsgrupp som består av 14 familjehemssekreterare och till ditt dagliga stöd har du två 1:e socialsekreterare. Du kommer att, förutom metodhandledning och teamarbete, också ingå i en extern processhandledningsgrupp med dina kollegor.
I övrigt består enheten av kontakt- och stödfamiljssekreterare, barnsekreterare, 1:e socialsekreterare för barnsekreterarna, ett Skolfam-team och enhetschef. På enheten genomsyras arbetsmiljön av hjälpsamhet och arbetsglädje. Det är erfarna och kompetenta medarbetare med stort engagemang för sina uppdrag. Enhetschef och medarbetare arbetar kontinuerligt med att bibehålla ett gott arbetsklimat. Vi har låg personalomsättning vilket medför att vi har förutsättningar och möjligheter till att utveckla metoder och teamarbete.
Arbetet sker i huvudsak under kontorstid, måndag - fredag men viss kvällstjänstgöring kan bli aktuell. Som medarbetare hos oss får du möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling inom arbetsområdet.
Hjärtligt välkommen att söka denna tjänst!
KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen och mångårig erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och familjehemsarbete. Uppdraget kräver vidare att du har B körkort och är villig att köra i tjänsten.
Det är meriterande om du har erfarenhet av dokumentationssystemet Treserva och är van vid att skriva utredningar och annan dokumentation.
Som person är du samarbetsvillig och ser således vikten av ett bra samarbete samtidigt som du kan arbeta självständigt. Du är vidare lyhörd och flexibel då arbetet förutsätter att du kan växla mellan olika uppgifter som innehåller både snabba, akuta lösningar till att upprätthålla långa processer.
ÖVRIGT
I Socialförvaltning Sydväst arbetar vi för en god och hälsofrämjande arbetsmiljö och erbjuder bland annat friskvård med möjlighet till varierande aktiviteter. Rökfri arbetstid tillämpas i hela förvaltningen.
Förvaltningen har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.