OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en ny kollega till vår jourgrupp.
Du kommer att ingå i en arbetsgrupp som består av 5 familjehemssekreterare och till ditt dagliga stöd har du en 1:e socialsekreterare. Du kommer till en arbetsgrupp med hög kompetens och flera års erfarenhet av socialt arbete. Du kommer att, förutom metodhandledning också ingå i en extern processhandledningsgrupp med dina kollegor. Som medarbetare hos oss får du möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling inom arbetsområdet.
I uppdraget ingår att rekrytera jourhem, utreda, handleda och utbilda våra kontrakterade jourhem. Vi har många egna erfarna jourhem och vi erbjuder bland annat våra jourhem grupphandledning varannan vecka.
Arbetet sker i huvudsak under kontorstid, måndag - fredag men viss kvällstjänstgöring kan bli aktuell. Dokumentation som ingår i uppdraget är utredning, journalföring, uppföljning samt underlag till Socialt utskott.
Uppdraget innebär nära samverkan med socialsekreterarna på Barn och familj och med kollegorna på enheten. Det är därför viktigt att du har en god samarbetsförmåga.
I övrigt består enheten av 11 familjehemssekreterare och två 1:e socialsekreterare, kontaktverksamhet och enhetschef. På enheten genomsyras arbetsmiljön av hjälpsamhet och arbetsglädje. Det är erfarna och kompetenta medarbetare med stort engagemang för sina uppdrag. Enhetschef och medarbetare arbetar kontinuerligt med att bibehålla ett gott arbetsklimat. Vi har låg personalomsättning vilket medför att vi har förutsättningar och möjligheter till att utveckla metoder och teamarbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen.
Det är meriterande med erfarenhet av arbete inom familjehemsvården eller med barn och unga inom socialtjänsten. Även vidare utbildning i att utreda och handleda familjehem meriterande.
Vi ser det som en självklarhet att du visar respekt och hänsyn gentemot dem du möter i din yrkesroll. Du har en öppen och positiv attityd samt utgår från allas lika värde för att skapa en god atmosfär i mötet med dem vi är till för.
Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar.
B-körkort är ett krav för tjänsten.