OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba i en stadsdel där dina idéer formar framtidens välfärd? Västra Göteborg satsar stort på ett ledarskap där varje medarbetares kompetens ska tas tillvara. Tillsammans utvecklar vi kommunens service mot målet att göra Göteborg till en jämlik stad där alla kan leva ett gott liv. För att lyckas samverkar vi med många, som näringslivet och samhället i övrigt. Stadsdelen ligger i Göteborgs sydvästra del och ger service inom kultur och fritid, individ och familjeomsorg samt omsorg för äldre och funktionshindrade. Förvaltningen har runt 2000 anställda.
ARBETSUPPGIFTER
Vi har en medarbetare som kommer att börja forska på Göteborgs universitet till hösten och vi söker därför nu en familjehemssekreterare som ska arbeta med att rekrytera, utreda och handleda familjehem.
Vi arbetar på uppdrag från enheterna för Barn - och Unga i Västra Göteborg och Askim-Frölunda-Högsbo. I arbetet ingår att i tätt samarbete med handläggande socialsekreterare, matcha barn och familj och ansvara för familjehemmet. Du kommer att ingå i en arbetsgrupp som består av 13 familjehemssekreterare och till ditt dagliga stöd har du två 1:e socialsekreterare. Du kommer att, förutom metodhandledning och teamarbete också ingå i en extern processhandledningsgrupp med dina kollegor.
I övrigt består enheten av kontakt- och stödfamiljssekreterare, barnsekreterare, 1:e socialsekreterare för barnsekreterarna, ett Skolfam-team och enhetschef. På enheten genomsyras arbetsmiljön av hjälpsamhet och arbetsglädje. Det är erfarna och kompetenta medarbetare med stort engagemang för sina uppdrag. Enhetschef och medarbetare arbetar kontinuerligt med att bibehålla ett gott arbetsklimat. Vi har låg personalomsättning vilket medför att vi har förutsättningar och möjligheter till att utveckla metoder och teamarbete.
Arbetet sker i huvudsak under kontorstid måndag - fredag men viss kvällstjänstgöring kan bli aktuell. Som medarbetare hos oss får du möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling inom arbetsområdet.
Vid frågor om tjänsten kontakta enhetschef Susanne Thörn, 031-366 42 27.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen och mångårig erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och familjehemsarbete. Uppdraget kräver vidare att du har B körkort och är villig att köra i tjänsten.
Det är meriterande om du har erfarenhet av dokumentationssystemet Treserva och är van vid att skriva utredningar och annan dokumentation.
Som person är du samarbetsvillig och ser således vikten av ett bra samarbete samtidigt som du kan arbeta självständigt. Du är vidare lyhörd och flexibel då arbetet förutsätter att du kan växla mellan olika uppgifter som innehåller både snabba, akuta lösningar till att upprätthålla långa processer.
Hjärtligt välkommen att söka denna tjänst!
ÖVRIGT
Intervjuer kommer att ske under vecka 27.
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi i Västra Göteborg vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling.
I Västra Göteborg arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Som anställd erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag och cykelförmån.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.