Familjehemssekreterare till Barn- och familjeenheten

Familjehemssekreterare till Barn- och familjeenheten

Arbetsbeskrivning

Älvkarleby kommun med närmare 9 500 invånare ligger precis där Dalälven möter havet. Här är det nära; till, från och mellan det mesta. Tre tågstationer och täta bussturer gör det enkelt att komma hit; från Gävle tar det 12 minuter med Upptåget, från Uppsala knappt en timme. Och till butiker och annan service är det sällan mer än en kvart.

Vi är drygt 700 anställda i kommunen som tillsammans jobbar för att ge medborgarna bra service och mod, vilja, respekt och helhetssyn är vår värdegrund och ledord i allt vårt arbete.

Barn och familj är en del av kommunens individ- och familjeomsorg. Vi är knappt 20 medarbetare som bistår med råd och stöd när bland annat barn i kommunen har behov som familjen inte själv kan tillgodose på egen hand. Barn och familj är en enhet som arbetar under hela processen från mottagning till beviljande av insats. Vi ombesörjer frågor inom familjerätt, familjehem, vuxen såsom missbruk och våld i nära relation, ensamkommande och inte minst barn & ungdomsfrågor.

Hos oss ser vi helheten och arbetar med barnet i fokus med stöd av Barnkonventionen. Kompetensutveckling är en del i att kvalitetssäkra vår verksamhet. Vill du vara med på en spännande resa där vi arbetar med tillitsbaserat ledarskap och där kompetenta medarbetare är delaktiga i verksamhetens utveckling. Älvkarleby kommun erbjuder dig ett meningsfullt, spännande och varierande arbete i en mindre kommun med korta beslutsvägar och nära samarbete, något som också präglar vår verksamhet inom individ- och familjeomsorgen. Spännande projekt är i nära föreliggande och vi vill att du ska dela det med oss.

Barn- och familjeenheten söker nu en familjehemssekreterare. Välkommen att bli en av oss!

ARBETSUPPGIFTER
Att vara familjehemssekreterare i Älvkarleby kommun innebär att rekrytera, utreda, handleda och utbilda familjehem. Uppgifter är vidare att rekrytera kontaktfamiljer och kontaktpersoner som är en viktig insats för våra familjer. Du träffar familjer både på kontoret och i deras hem, både enskilt och tillsammans med barnhandläggare vid uppföljning.

Du behöver vara inställd på att tjänsten innebär både kortare och längre resor då kommunen har familjehem på olika platser i Sverige. Vi arbetar för att kontinuerligt utveckla oss och kreativitet gör att vi tillsammans med dig kan ta ett större grepp och kvalitetssäkra vår familjehemsgrupp. Som familjehemssekreterare delar du dina arbetsuppgifter med annan socialsekreterare på området

Arbetet kräver att du är självständig, målmedveten och har social kompetens då arbetet till stor del handlar om att skapa och bibehålla goda relationer med våra familjehem, kontaktfamiljer samt kontaktpersoner. En skvätt humor gör alltid arbetet lättare. Vi söker nu en ny medarbetare som gillar utmaningar och ser möjligheter.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen. Tidigare erfarenhet ifrån arbete som familjehemssekreterare alternativt liknande arbete ses som meriterande. Vidare ses även vidareutbildningar inom familjehemsområdet, samt erfarenhet av arbete med Treserva, BBIC, BRA-Fam, Kälvesten som meriterande.

Du ska kunna uttrycka dig i väl tal och skrift i svenska och ta dokumentation som en viktig del i arbetet. Vi ser även att du kan arbeta självständigt och välstrukturerat.

Som person bör du vara drivande, analytisk, kommunikativ, pedagogisk och ha förmåga att ta till dig ny kunskap. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer med såväl interna som externa kontakter. God förmåga att samarbeta och skapa goda möten för bästa resultat är din utgångspunkt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Körkort och körvana är ett krav då det ingår resor i tjänsten.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Om du blir kallad till intervju ser vi gärna att du tar
med:
Relevanta examensbevis eller studieintyg

Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar.

För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder motion på arbetstid eller friskvårdsbidrag i form av friskvårdskuponger. Möjlighet finns att växla in semesterersättning till semesterdagar.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Niklasson
026 - 831 03
Bemanningsenheten
026 - 833 13
Margaretha Ahlström
026 - 830 05
Myndighetschef Carina Söderström
026-832 29
IFO-chef Anna-Karin Wågberg Sperring
026-832 01
SSR Lena Johansson
026-830 00
Vision Maria Samuelsson
026-83358
Enhetschef Maria Larsson
026-831 30
Integrationsvägledare Lena Johansson
070-160 63 72
Maria Samuelsson Vision
026-83358

Sammanfattning

Besöksadress

Box 4 81421 Skutskär
None

Postadress

Box 4
Skutskär, 81421

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024