OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Härryda, en kommun som vågar!
Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet.
Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer!
Enheten för familjehem- och familjerätt, som har sina lokaler i kommunhuset i Mölnlycke, består av 4 barnsekreterare, 4 familjehemssekreterare, umgängesstödjare och två familjerättssekreterare och ingår i verksamhetsområdet Barn och familj. Vi omfördelar våra resurser och förstärker vårt team av familjehemssekreterare med en tjänst. På enheten arbetar också en arbetsledare/1:e socialsekreterare. Hos oss kommer Du att ha stora möjligheter att påverka ditt arbete och få stöd av enhetschef och 1:e socialsekreterare.
Under hösten så kommer familjerätten genom kommunsamverkan flytta till Partille kommun. Verksamheten Barn och Familj i Härryda står inför en organisationsutveckling där vi ska sätter nya socialtjänstlagen i fokus med utgångspunkten i mottag- och förebyggande enhet med inriktning samverkan och serviceinsatser. Vi planerar också för en enhet med utredning, våld inom familjen och säkerhetsteam tillsammans samt en verkställande enhet för familjestöd och familjehem. Stor vikt läggs vid samverkansfrågor, intern som extern. Därmed planerar enheten för familjehem att välkomna familjebehandlare 2021.
Vi erbjuder en trevlig arbetsplats med en erfaren arbetsgrupp med engagerade kollegor och medarbetare. Vi arbetar medvetet för att tillvarata de resurser som finns i den enskildes nätverk och för det krävs flexibilitet och prestigelöshet. Den mindre kommunen och Härrydas egen organisation möjliggör ett gott och nära samarbete med övriga enheter inom såväl socialtjänsten som andra verksamheter. Samverkan utgör en viktig del av arbetet. Inom verksamheten Barn och Familj pågår ett spännande utbildnings- och utvecklingsarbete som har sin grund i Signs of Safety.
ARBETSUPPGIFTER
Hos oss är du med och utvecklar familjehemsvården och bidrar med dina kunskaper och erfarenheter! Vi arbetar aktivt tillsammans för att nå förbättrade livsvillkor och med familjen hitta lösningar för barnen och deras familjer i första hand i deras hemmiljö och nätverk.
Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda och matcha familjehem och kontaktfamiljer/kontaktpersoner mot barn och unga. Du har också ansvar för att stödja och handleda familjehemmen i deras uppdrag att erbjuda en god vård för de placerade barnen och ungdomarna.
Familjehemssekreterare och barnsekreterare för barnet samarbetar nära för att de placerade barnen ska få en god omsorg. Dessutom ingår det att planera och genomföra kompetenshöjande åtgärder såsom utbildningar och cafékvällar för uppdragstagarna. Du har stor möjlighet att påverka och planera ditt arbete. Vår målsättning är att placera barn i familjehem i egen regi.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och gärna tidigare erfarenhet av familjehemsvård. Har du arbetat med myndighetsutövning inom Individ-och familjeomsorgens arbete med barn och unga och/eller behandling är det meriterande, liksom utbildning i utredningsmodellen Kälvesten.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, god förmåga till samarbete med andra och din vilja att bidra till ett positivt arbetsklimat och utveckling inom familjehemsvården. Du ska ha ett öppet och förtroendeskapande förhållningssätt och vara trygg i din yrkesroll. För att trivas i rollen som familjehemssekreterare hos oss behöver du vara en person som är strukturerad i ditt sätt att arbeta, men du behöver kunna vara flexibel och inte vara rädd för att tänka nytt. Vi ser gärna att du är social och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du ska också ha en god utrednings- och dokumentationsförmåga. Du behöver kunna vara aktiv med att bidra i vårt spännande arbete att utveckla rutiner och metoder för en familjehemsvård med god kvalitet och i enlighet med vårt förhållningssätt Signs of Safety.
Arbetet innebär resor varför B-körkort är ett krav.
För att erhålla anställning ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas.
ÖVRIGT
Vid eventuella frågor om tjänsten vänligen kontakta:
Vecka 29-30, Jessica Johansson, enhetschef, 031-724 68 02, jessica.johansson@harryda.se.
Vecka 31, Jennie Gustavsson, enhetschef, 031-724 68 01, jennie.gustavsson@harryda.se.
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
I första hand ser vi att du söker tjänsten viavårt rekryteringssystem. Behöver du teknisk hjälp med att söka tjänsten i rekryteringssystemet? Kontakta Visma Recruit kundservice på tel: 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk internt.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Magnusson
031-724 69 68
Marie-Louise Odbro
031-724 63 96
Lena Mattson Skarin
0301-451 78
Agneta Carlsson
031-724 84 51
Agneta Aronsson
031-724 84 50
Monica Bengtsson
031-724 63 94
Lena Tilly
031-724 67 50
Margareta Svenberg
031-724 84 40
Enhetschef Marie-Louise Andersson
031-724 84 66
Kommunal Monica Bengtsson
031-724 63 94