OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i två verksamhetsområden med IFO (individ- och familjeomsorgen) och AFE (arbetsmarknad, försörjning och etablering). Till detta kommer även en administrativ stab.
Enheten för familjehem ingår i verksamhetsområde IFO och vi har ett bra och tätt samarbete med bland annat utredningsenhet barn och unga, säkerhetsteamet och öppenvården.
Enheten består av elva medarbetare som är indelade i två grupper, barnsekreterare och familjehemssekreterare. Till enheten hör också en metodhandledare och en specialpedagog. Vi har olika kompetens och bakgrund, det gemensamma är att vi är engagerade och har ett starkt barnperspektiv. Vi jobbar nära varandra, är prestigelösa, har roligt på jobbet och ger varandra ett stort kollegialt stöd.
Som anställd inom Mölndals Stad erbjuds du flextid, extern handledning samt ett generöst friskvårdsbidrag.
ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda, utbilda och handleda jour- och familjehem samt kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Det ingår i arbetet att matcha barnets behov med ett lämpligt familjehem. Barnets socialsekreterare och familjehemssekreterare arbetar i team kring de placerade barnen. Arbetet är självständigt men kräver ett nära samarbete med kollegorna på enheten samt med andra interna och externa samarbetspartners.
I Mölndal arbetar vi aktivt med Signs of Safety varför vi har ett stort fokus på nätverksplaceringar. Vi arbetar också med Föräldrar på avstånd, dvs. att ursprungsföräldrarna ska vara så delaktiga som möjligt i de placerade barnens liv.
Inom verksamhetsområdet och enheten pågår ett kontinuerligt arbete med att utveckla verksamheten. Vi är en arbetsplats som präglas av hög kompetens och ett bra arbetsklimat.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom. Du ska ha kunskap om de lagar och regler som styr den sociala barnavården och kunna anpassa ditt arbetssätt utifrån dessa. Vi vill att du har erfarenhet av familjehemsarbete och att du har utbildning i att utreda familjehem, som Kälvestensmodellen eller liknande Det är meriterande om du har jobbat med barn och unga och vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning. B-körkort är ett krav.
Vi vill att du har förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du ska ha lätt att samarbeta med såväl kollegor som arbetsledning. Vi önskar att du är lösningsinriktad och kreativ, inte minst vad det gäller uppdraget att hitta familjehem och matcha barn och familjehem. Samtidigt önskar vi att du är trygg och stabil och klarar av att självständigt stötta familjehemmen i deras uppdrag. Du som söker är intresserad av att arbeta för att ge våra barn och ungdomar som är placerade en trygg och förutsägbar tillvaro.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26