OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lindesbergs kommun växer. Vi söker kunniga och engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg till att bli ännu bättre. 1 800 medarbetare arbetar med olika uppdrag på 140 arbetsplatser i vår kommun. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Välkommen att utvecklas vidare i vackra Lindesbergs kommun.
Avdelningen för Individ och familj söker till Enheten för ensamkommande barn
och unga, myndighetskontoret, en familjehemssekreterare för ensamkommande barn
och unga.
Anställningen avser heltid 100% och är en tillsvidareanställning,
provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde snarast eller
enligt överenskommelse.
Avdelningen för individ och familj består av enheten för ensamkommande
barn och unga, försörjningsstöd, alkohol- och narkotikagrupp innefattande
myndighetsutövning och behandlingsarbete, socialpsykiatri, myndighetskontor
för barn och familj samt öppenvård inom barn och familj. Lindesberg arbetar
för att bibehålla kvalitet och rättssäkerhet i arbetet med barn och familjer,
där den enskildes delaktighet är en viktig del. Inom avdelningen pågår
utvecklings- och förändringsarbete. Vi söker nu dig som vill arbeta som
familjehemssekreterare.
Beskrivning av verksamheten:
Enheten för ensamkommande barn ansvarar för samtliga minderåriga som
anvisas till Lindesbergs kommun utifrån kommunens överenskommelse med
Migrationsverket. Målet med verksamheten är att säkerställa att barnen/
ungdomarna erbjuds ett tryggt och välfungerande omhändertagande samt
en god integrering i det svenska samhället. Enheten präglas av god
stämning samt engagerade och kunniga medarbetare. Enheten för
ensamkommande barn består idag av sex handläggare, en familjehems-
handläggare, två HVB-hem samt en utslussverksamhet och enhetschef.
Arbetsbeskrivning:
I ditt arbete som familjehemssekreterare ingår rekrytering,
utredning, uppföljning samt handledning av familjehemmen.
Kompetenskrav:
- Socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning
- Erfarenhet av familjehemsarbete är meriterande
- Utbildning i nya Kälvesten eller liknande utbildning
Som familjehemssekreterare är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och
tycker om att arbeta såväl självständigt som i nära samarbete med kollegor,
familjehem och andra. Du har lätt för att skapa goda relationer och du är
lyhörd och tydlig i din kommunikation. Du har goda kunskaper om relevant
lagstiftning och barns utveckling.
Du behärskar det svenska språket på ett sätt att du kan kommunicera med
klienter och personal. Du kan skriftligen dokumentera det verksamheten
kräver. Då uppdraget innehåller samverkan med enskilda och familjer
samt andra verksamheter och myndigheter i stor omfattning krävs en
god förmåga att samverka med andra och att kunna tydliggöra vad
socialtjänsten kan bidra med i dessa sammanhang. Du bör vara
kreativ och flexibel. Vi kommer att lägga stor vikt vid
personlig lämplighet.
Övrigt meriterande:
- Goda kunskaper om gällande lagstiftning
- Utbildning i BBIC
- Erfarenhet av samverkan med barn och utbildning samt
andra myndigheter
- Goda kunskaper när det gäller dokumentation
Fackliga representanter nås via kommunens växel: 0581-81000.
Vi tar endast emot ansökningar via HR-supporten.
Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag
samt säljare av ytterligare jobbannonser i samband med denna tjänst.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Per Sundelius
0581-813 56
Rektor Margarita Fernandez
0581-814 04
Rektor Lars Speziali
0581-812 84
Rektor Jimmy Fagrell
070-272 07 89
Rektor Karin Johansson
0581-813 42
Rektor Eva Boström
0581-813 91
Rektor Per Wernborg
0581-813 17
Förvaltningschef Kaj Söder
0581-811 86
Rektor Johan Ringaby
0581-815 42
Rektor Michael Tybell
070-544 43 53