OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 500 invånare och närmare 1000 anställda.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat.
Arbetsplatsbeskrivning
Familjeenheten består av en mottagningsgrupp, en utredningsgrupp som utreder barns behov av skydd och stöd, 0-18 (21) år, en Familjehemsvårdsgrupp, Familjerätten, två gruppledare, enhetschef, verksamhetschef samt en administratör.
Enheten har en stabil ekonomi och det finns goda förutsättningar att arbeta förebyggande för Salems invånare. Det finns ett nära ledarskap och en stor öppenhet för nytänkande och innovation. Är du vår blivande kollega som vill vara med och utveckla den moderna socialtjänsten?
Arbetsbeskrivning
Som handläggare på vår enhet arbetar du i en grupp om två personer. Det innebär att du i vissa ärenden är familjehemmens handläggare och i andra ärenden är du barnets handläggare. Genom att arbeta med båda perspektiven kan vi vara mer flexibla och utgå från barnets/familjens situation och behov. För att matcha befintlig kompetens och erfarenhet i gruppen kommer denna utannonserade tjänst att ha ett utökat ansvar för rekrytering, utredning och handledning av familjehemmen.
Dina arbetsuppgifter består i att rekrytera, utreda, stötta och handleda jourhem och familjehem. I tjänsten ingår också att tillsammans med gruppen utbilda och hålla i introduktionsträffar för intresserade familjer samt uppdragstagare.
Som barnsekreterare ansvarar du för att följa upp att vården sker i enlighet med barnens bästa och ser till att göra barnen delaktiga. Du sköter även kontakterna med barnens föräldrar och nätverk. En del av arbetet syftar till att skapa ett för barnet bra umgänge med hens biologiska nätverk samt om möjligt arbeta aktivt för en hemflytt för barnet till sina biologiska föräldrar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom med erfarenhet inom myndighetsutövning och familjevård. Vi förväntar oss att du:
- har körkort, då det förekommer resor i tjänsten.
- har erfarenhet och vana av rekrytering och utredning av familjehem.
- har minst två års erfarenhet av arbete med familjevård.
- har specialistkunskap om barns utveckling och uppväxtvillkor.
- har specialistkunskap i att utveckla familjehemsföräldrarnas förmåga att möta det specifika barnets behov.
- har förmåga att ta upp positiv och negativ feedback med uppdragstagarna på ett konstruktivt sätt och samtidigt vara ett stöd för dem kring detta.
- har god förmåga att samtala med barn.
- har förmåga att skapa förtroende och goda relationer.
- kan ta egna initiativ och bedriva familjevård på ett ändamålsenligt och rättssäkert sätt.
- har god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift.
- både arbetar självständigt och har god samarbetsförmåga.
- har förmåga att förstå hur beslutsfattande och andra åtgärder påverkar barn och familjer över tid.
Anställningsvillkor
Tillsvidaretjänst, heltid samt individuell lönesättning
Tillträdelsedag: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 2024-10-21
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.
Salems kommun erbjuder friskvårdstimme, friskvårdspeng, gymkort samt semesterväxling.
För facklig information vänligen kontakta Salems kommuns växel: 08-532 598 00.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund