Familjehemssekreterare till Familjehemscentrum

Arbetsbeskrivning

Familjehemscentrum söker nu nya kollegor att välkomna till vårt team, en tillsvidareanställning samt ett vikariat för en föräldraledighet. Som familjehemssekreterare är du en viktig del av Borås Stads satsning på familjehemsplacerade barn. Vi arbetar helhjärtat för att erbjuda trygghet och stabilitet för våra barn och familjer. Som familjehemssekreterare kan just du göra skillnad och ge bra förutsättningar för de barn som behöver stöd och hjälp.

Du kommer ingå i en stabil arbetsgrupp där erfarenhet finns och ny energi välkomnas. Vi värnar om ömsesidigt stöd och utvecklar kontinuerligt våra arbetssätt genom kvalitetssäkring, utbildning och utveckling. Vi arbetar aktivt för att öka antalet egna familjehem och har en tydlig arbetsplan för fokus- och utvecklingsfrågor. Familjehemscentrum består av nio barnsekreterare, 14 familjehemssekreterare, en pedagog, två metodhandledare och två enhetschefer. Vi är en arbetsgrupp som har roligt tillsammans och stöttar varandra. Borås Stad är också deltagare i Yrkesresan vilket ger dig introduktionsutbildning och vidareutbildning. Handledning sker regelbundet med extern handledare. Vi håller även på att implementera Signs of Safety under 2024.


Familjehemssekreterare till Familjehemscentrum

Arbetsuppgifter

Familjehemssekreterarna är uppdelade i två team. Team 1 jobbar med rekrytering, utredning och matchning. Team 2 jobbar med råd och stöd. Tjänsterna som vi söker är fördelade på en tillsvidare tjänst i team 1 och ett vikariat i team 2.
Team 1 - Rekrytera, utreda och matcha
Som familjehemssekreterare i team 1 arbetar du med att rekrytera nya uppdragstagare, utreda familjer och matcha ihop rätt familj till barnet. Du samarbetar nära dina kollegor, under utredningarna jobbar ni tillsammans två och två. Du kommer att träffa många nya människor, utreda och göra bedömningar gällande familjers möjlighet att vara uppdragstagare. Du behöver vara nyfiken, bra på att samarbeta, vara analytisk och duktig på att kommunicera. Du behöver också känna dig säker på dokumentation.
Team 2 -Råd och Stöd
Som familjehemssekreterare i team 2 är en viktig del i ditt arbete att fungera som råd och stöd till de som har uppdrag så som familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Målet är att säkerställa att de placerade barnen har goda förutsättningar för utveckling, omsorg och trygghet samt minska risken för sammanbrott. I råd och stöd får du ansvar för vissa familjer där det blir viktigt att bygga en relation för att sedan kunna stötta hela familjen. Vi jobbar för att familjerna ska få individuellt anpassat stöd vilket betyder att vi har familjer som behöver ha tätare kontakt och stöd. I Team 2 hjälper vi varandra och tar tillvara på varandras kompetens, vi har även ett nära samarbete med Barnsekreterare som är den som har ansvar för att följa upp barnet.
Du behöver vara trygg i dig själv och vara bra på att bygga förtroendefulla relationer. Du behöver vara bekväm i att stötta människor i kris. Du behöver vara tydlig i din kommunikation och ha barnets bästa i fokus. Du har erfarenhet och kunskap kring barns utveckling och ett intresse av att handleda människor i förändring.

Övrig information

Kvalifikationer

För att bli vår nästa kollega behöver du ha en socionomexamen. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av socialarbete inom barn och familj samt är duktig på dokumentation. Erfarenhet av familjehemsarbete är meriterande. Som person är du flexibel och välkomnar förändringar med en positiv inställning. Du trivs med struktur och har förmågan att arbeta metodiskt och organiserat, samtidigt som du effektivt prioriterar dina arbetsuppgifter. Ditt samarbete i team är både produktivt och bidrar till en positiv arbetsmiljö. Att skapa och underhålla långsiktiga relationer är en naturlig del av din personlighet. Kvalitet och goda resultat är viktigt för dig och du är medveten om vikten av noggrann dokumentation. B-körkort är ett krav.
I tjänsten ingår att vid vissa tillfällen vara med på events, ibland på kvällstid och vid några tillfällen per år även på helger. Vi har familjehem runt om i Sverige, vilket gör att man med framförhållning behöver kunna arbeta sena kvällar och ibland sova borta.
Då vi erbjuder våra familjehem och kontaktfamiljer stöd på kvällar och helger per telefon ingår också att ha beredskap dessa tider enligt ett rullande schema.
Intervjuer kommer att ske löpande så vänta inte med din ansökan!

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 september 2024
  • Ansök senast: 20 oktober 2024

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

20 december 2024

Familjehemssekreterare till kommun i Västra Götalands län!

Familjehemssekreterare till kommun i Västra Götalands län!

18 december 2024