OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Hisingens Familjehemsverksamhet arbetar med rekrytering, utredning, utbildning och handledning av arvoderade uppdragstagare, såsom familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Verksamheten består av två enhetschefer med ansvar för varsin enhet, fyra 1:e socialsekreterare, 26 familjehemssekreterare samt fyra administratörer.
Vi söker nu en kollega till gruppen som arbetar med att hitta familjehem till de barn som behöver det. I den här tjänsten arbetar du med att tillsammans med fem kollegor rekrytera, matcha och ibland också utreda familjehem.
Vi är en erfaren och engagerad enhet som trivs med våra arbetsuppgifter och med varandra. För oss är det självklart att ställa upp för varandra och att hjälpas åt. Vi vill ge nya medarbetare ett gott välkomnande och det är viktigt för oss att du som ny känner dig inkluderad. Vi har nära till både enhetschef och 1:e socialsekreterare som har stor erfarenhet av våra arbetsuppgifter och som vet vad vi har att hantera i våra uppdrag.
Barnperspektivet är centralt och vårt gemensamma uppdrag är viktigt för oss. Inom verksamheten strävar vi också efter ett nära samarbete med övriga grupper på arbetsplatsen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom och som har erfarenhet av familjevården.
Bedömning av vilken familj som är den mest lämpliga för det enskilda barnet/ungdomen är en väsentlig del i arbetet och du behöver därför både enskilt och tillsammans med kollegor ha kunskap i att analysera familjens förmåga, styrkor och sårbarheter i relation till barnets behov.
Vi tror att du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Till sist ser vi att du du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet.