Familjehemssekreterare till familjehemsenheten

Familjehemssekreterare till familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!

Familjehemsenheten har handläggaransvar för stadigvarande familjehemsplaceringar av barn och ungdom 0–21 år. Enheten består av familjehemssekreterare, barnsekreterare och skolfam. Enheten ansvarar för all myndighetsutövning och uppföljning av insatser avseende barnen och de unga, enheten handlägger även i vissa fall ärenden där barnen flyttat hem till föräldrarna och erhåller biståndsinsatser. Enheten har även ansvar för stödet till de stadigvarande familjehemmen genom ekonomisk handläggning samt stödinsatser och utbildningsinsatser.

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare kommer du att arbeta med avtalsfrågor inklusive ekonomi, stöd, handledning och utbildning till familjehem. Du kommer att ingå i ett team med andra familjehemssekreterare och barnsekreterare. Vi arbetar med BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem.

Som nyanställd får du en mentor och erbjuds individuell introduktion. Gruppen har också extern handledning och internt handledningsstöd vid behov. Vi erbjuder betydelsefulla och spännande arbetsuppgifter med ett självständigt yrkesansvar, ett brett kontaktnät samt ett gemensamt arbete inom familjehemsvården för trygg och säker familjehemsvård. Resor ingår tjänsten.

På denna befattning kräver arbetsgivaren utdrag ur Polisens belastningsregister. Utdraget ansöker du från Polisens hemsida.

KVALIFIKATIONER
Tjänsten kräver socionomexamen. Då resor ingår i tjänsten är B-körkort och körvana ett krav. Tidigare erfarenhet av socialt arbete med barn och ungdomar samt vidareutbildning inom psykosocialt behandlingsarbete ses som meriterande. Det är även meriterande om du har handledarutbildning och tidigare arbetat med BBIC:s dokumentationssystem.

Du är strukturerad och uthållig i ditt arbete. Du har god samarbetsförmåga och förmåga att skapa goda och långvariga relationer. För att lyckas i tjänsten ser vi att du kommunicerar på ett tydligt och förtroendeingivande sätt så att ditt budskap når fram. Du ska ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Gävle kommun, Välfärd Gävle
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 mars 2021
  • Ansök senast: 4 april 2021

Liknande jobb


Rekryterare till nya familjehem

Rekryterare till nya familjehem

31 oktober 2024

Familjehemssekreterare till kommun i Stockholms län!

Familjehemssekreterare till kommun i Stockholms län!

24 oktober 2024