Familjehemssekreterare till familjehemsenheten

Familjehemssekreterare till familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

Tycker du, precis som vi, att det är viktigt att ha en meningsfull arbetsdag? Lockas du av att arbeta i en kreativ och positiv arbetsgrupp? Familjehemsenheten har goda resultat tack vare alla fantastiska medarbetare och vår förmåga att kontinuerligt utveckla och förbättra våra arbetssätt.

Vi är en arbetsgrupp på 24 medarbetare, där vi har olika erfarenheter och kompetenser. På enheten finns en enhetschef, två teamledare och familjehemssekreterare, samt utvecklare som arbetar med fokus på familjehemsvård.

Vi söker dig som har ett engagemang för familjehemsvården och ett intresse för att skapa bättre förutsättningar för placerade barn och ungdomar och som vill vara med och utveckla vår verksamhet och verkligen kunna göra skillnad.

Som ny medarbetare hos oss kommer du få en introduktion som är anpassad utifrån den erfarenhet och kunskap du har med dig.

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare hos oss kan arbetsdagarna se väldigt olika ut. Rollen innebär att du utreder och bedömer blivande uppdragstagare som är intresserade av att bli kontaktpersoner, kontaktfamiljer eller familjehem, därefter matchar du dessa till rätt barn eller ungdom.

Genom vägledning, stöd och coachning arbetar du i nära samarbete med familjehemmen. Dessutom ingår det att planera och genomföra kompetenshöjande åtgärder, såsom utbildningar och informationskvällar för uppdragstagarna.

Arbete och uppföljning sker i nära samarbete med barnföljare som arbetar på utredningsenheterna.

Du arbetar även med att fastställa ersättningsnivåer och att upprätta avtal. I arbetet ingår dokumentation som följer lagar och riktlinjer, och du dokumenterar i vårt system VIVA.

Med din hjälp får placerade barn och unga en trygg och stabil uppväxt.

KVALIFIKATIONER
Vi vill att du som söker har:

• Socionomexamen eller pågående utbildning och blir klar med din examen januari 2022. Alternativt har du en examen inom beteendevetenskap som är kompletterad med högskolekurser i socialt arbete, psykologi och socialrätt eller förvaltningsrätt.
• B-körkort, eftersom resor i tjänsten ingår.
• God vana vid att använda IT-stöd och Officepaketet i arbetet.
• God förmåga att uttrycka sig på svenska, både i tal och skrift.

Starkt meriterande för tjänsten är:

• Tidigare arbetslivserfarenhet som familjehemssekreterare.
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst, enligt både SOL och LVU.
• Utbildning i BBIC (barns behov i centrum).
• Utbildning i intervjumetodik för utredning och/eller handledning av familjehem.

Meriterande för tjänsten är:
• Arbetslivserfarenhet som kurator, ungdomsbehandlare eller familjebehandlare.
• Utbildning i motiverande samtal och nätverksorienterat arbetssätt.
• Erfarenhet av att dokumentera i VIVA.

Vi kommer att fästa stor vikt vid personlig lämplighet. För att trivas i rollen som familjehemssekreterare hos oss behöver du vara en person som är noggrann och strukturerad i ditt sätt att arbeta. Samtidigt behöver du kunna vara flexibel och anpassningsbar, och inte vara rädd för att tänka nytt. Du har en god förmåga att bygga förtroendefulla relationer och bemöta människor med respekt, mod och tydlighet.

Vi tror att det är viktigt att du är trygg i dig själv och har lätt för att förstå och sätta dig in i andra människors situation. I krävande och stressiga situationer behåller du ditt lugn. Du är van att ta egen ansvar och planera och organisera ditt arbete självständigt. Du kommer ställas inför en stor variation av frågor och dilemman av människor som du möter i din yrkesroll och som du förväntas kunna vägleda och guida. I detta står du inte ensam utan gruppen tar stöd av varandra.

För att kunna erhålla en anställning kommer vi att be dig om utdrag ur belastningsregistret i samband med anställning.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer.

Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg

Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024