OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20202727
Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare blir ditt huvudsakliga uppdrag att rekrytera och utreda blivande familjehem, jourhem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer samt att i samarbete med barnsekreterare handleda och stödja familjehem och jourhem i pågående placeringar. Som familjehemssekreterare hanterar du även avtal och ekonomi.
Familjehemssekreterare och barnsekreterare arbetar som ett team tillsammans med barnet, biologiskt nätverk och familjehem. Förutom ett nära samarbete med barnsekreteraren behöver du även ha ett bra samarbete med övriga instanser och myndigheter runt barnet.
Rollen som familjehemssekreterare förutsätter att du är självgående i ditt arbete, men du har alltid tillgång till chef, förste socialsekreterare och kollegor för professionellt stöd. Du samverkar med interna och externa aktörer och du har såväl korta som långvariga kontakter med både enskilda individer och samverkansparter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen samt minst tre års erfarenhet av socialt arbete inom området barn och familj. Tjänsten ställer även krav på B-körkort, god administrativ förmåga samt att du har lätt för att uttrycka dig i svenska språket såväl i tal som i skrift.
Det är mycket meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och familj, och vi ser gärna att du tidigare arbetat inom familjehemsvård som familjehemssekreterare eller barnsekreterare. Det är även meriterande om du har utbildning i eller erfarenhet av Kälvestens intervjumetod, handledarutbildning, dokumenterad fortbildning inom området barn och familj samt utbildning/kunskap kring BBIC, MI och Procapita.
Eftersom samarbete och samverkan är en stor del av ditt arbete är det ett krav att du har förmågan att arbeta ihop med andra och kan skapa konstruktivt samarbete för förändring. Vidare ser vi att du är stabil och kan behålla ett realistiskt perspektiv på situationer och fokusera på rätt saker, även under press. Eftersom du kommer att arbeta med såväl akut problematik som långsiktiga mål kräver arbetet även att du besitter en flexibilitet som gör att du har lätt för att anpassa ditt beteende efter omgivning, situation och förändrade omständigheter.
Även om arbetet i mångt och mycket innebär samarbete med andra förutsätts även att du är självgående och har förmågan att ta initiativ, fatta beslut, planera ditt arbete och se till att saker och ting blir utfört. För att lyckas i detta komplexa arbete behöver du arbeta strukturerat, ha en utvecklad problemlösande analysförmåga samt ha lätt för att uttrycka dig såväl i tal som i skrift.
I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid personliga kompetenser.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Vi söker nu familjehemssekreterare till Familjehemsvården som ingår i avdelning IFO Utredning. Vi rekryterar till två tillsvidaretjänster inom upptagningsområde Norr samt en tillsvidareanställning och ett vikariat (9 månader) inom upptagningsområde Söder.
Inom vår Familjehemsvård arbetar kompetenta, erfarna och engagerade barnsekreterare och familjehemssekreterare, samt förste socialsekreterare som stöttar i det dagliga arbetet, driver det långsiktiga strategiarbetet och fokuserar på verksamhetsutveckling tillsammans med sektionschef. Som anställd hos oss erbjuds du ett omfattande introduktionsprogram, intern såväl som extern handledning, kontinuerlig kompetensutveckling genom föreläsningar och utbildning, flexibel arbetstid, möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag.
Information om tjänsten
Anställningsform: Tre tjänster tillsvidare (varav två på Norr och en på Söder) samt ett vikariat på 9 månader (Söder)
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 4
Tillträde: 1 mars eller snarast möjligt enligt överenskommelse
Övrigt
Sökande som kallas på intervju skall vid intervjutillfället visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna utdrag ur belastningsregister samt uppvisa id-handling (pass eller nationellt id-kort).
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98