OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Professionalism, arbetsglädje och respekt - Båstads kommun är en kreativ plats för alla som vill utveckla, förändra och förbättra. Tillsammans känner vi stolthet över det vi gör och är öppna för omvärlden.
Vi söker dig som vill jobba hos oss inom Barn och unga i Båstads kommun. För att bättre kunna möta behovet av trygga och bra familjehem på hemmaplan utökar vi med ytterligare en familjehemssekreterare hos oss. Ta chansen att bli en del av vårt team. Läs mer här om vad tjänsten innebär och om oss. Vi ser fram emot att få veta mer om dig.
ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare arbetar du i samverkan med familjehemmet, ursprungsfamiljen och övriga handläggare på socialtjänsten. Familjehemssekreterarna och Barnsekreterarna har förmånen att få följa barnen i livets alla med- och motgångar och ibland under hela uppväxten. Som familjehemssekreterare rekryterar, utreder, handleder och stödjer du familjehemmen. Utöver detta arbetar vi för att på bästa sätt matcha familjehem efter barnets behov. Du kommer tillsammans med kollegor att hålla i utbildningar till familjehem. Arbete på kvällstid kan förekomma i vissa fall. Du arbetar nära enhetens barnsekreterare men även nära barnutredare, chef och övriga enheter på förvaltningen.
Barnperspektivet genomsyrar våra diskussioner och metoder. Vi arbetar aktivt med att förbättra rutiner och metoder för att säkra kvaliteten i det sociala arbetet där du kommer bli en viktig del i det fortsatta arbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och gärna några års arbetslivserfarenhet från socialt arbete. Det är meriterande om du har erfarenhet från familjehemsvård eller annan myndighetsutövning gällande barn och unga. Du har god kunskap om relevant lagstiftning. Då det ingår mycket bilkörning i tjänsten så är körkort och körvana ett krav. Du har förståelse för betydelsen av helhetssyn och samverkar både internt och externt. Du är trygg, stabil och lugn, även i stressade situationer, och väljer dina strider klokt genom att lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har intresse, vilja och förmåga att göra korrekta avvägningar och prioriteringar.
Du tycker om att arbeta strukturerat och planerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du ser dokumentation som en självklar del i dina arbetsuppgifter och du uttrycker dig väl i svenska språket, såväl i tal som i skrift. Om du dessutom har kunskap om eller erfarenhet av Lifecare kommer det att underlätta ditt arbete.
Vi erbjuder dig extern handledning.
Urval och intervjuer sker löpande. Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Kommunala avtal gäller. Utdrag ur belastningsregistret inlämnas vid ev anställning.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Rökfri arbetstid tillämpas.
Inför rekryteringsarbetet har Båstads kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.