OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ulricehamns kommun vill bli Sjuhärads bästa offentliga arbetsgivare. För att komma dit behöver vi de bästa medarbetarna, vill du bli bäst med oss?
Vi söker dig som är bra på det du gör, men vill bli ännu bättre! Det stämmer, du kommer till en framåt kommun; vi säger bara Lassalyckan, världscupen, Västgötaloppet, skidgymnasium, med mera. Vi har också vandringsleder, sjöliv och underbara naturmiljöer som lockar till ett gött liv med fina boendemiljöer, relevanta jobb och meningsfull fritid. Som du förstår räds vi inte utmaningar, ska du jobba hos oss ser vi gärna att du också är modig, engagerad, glad och lite envis.
Sektor välfärd består av de fyra verksamheterna funktionsnedsättning, hemtjänst och hemsjukvård, individ- och familjeomsorg samt vård- och omsorgsboenden.
IFO (Individ- och familjeomsorg) ansvarar för följande verksamheter; stöd till barn, ungdomar och deras familjer, stöd till vuxna, försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd samt arbetsmarknadsinsatser och mottagande av nyanlända.
Vi har i över tio år arbetat med ett systemteoretiskt förhållningssätt. Det innebär bland annat ett mer medmänskligt sätt att behandla såväl medarbetare som brukare. Bland annat har vi styrt verksamheten mot ett flexibelt arbetssätt där vi försöker att möta behoven på hemmaplan. På samma sätt har vi investerat i medarbetarna, genom utbildning och bra bemanning. Något som gjort Ulricehamn till ett föredöme inom socialtjänst.
IFO Barn och Unga i Ulricehamn är indelad i två enheter bestående av sammanlagt 23 medarbetare under ledning av två enhetschefer. Tillsammans ansvarar vi för mottagning, utredning, familjerätt, familjehemsvård, socialtjänstens förebyggande verksamhet på Familjecentralen samt HVB-hem och stödboende för ungdomar.
Utifrån en föräldraledighet söker vi en ny kollega som inledningsvis kommer att ha inriktning familjehemssekreterare, och efter kollegas föräldraledighet därefter ha sin placering som socialsekreterare inom Barn och Unga där behov finns.
Hos oss har du möjlighet att bli en del av ett engagerat team som tillsammans fortsätter att utveckla Ulricehamns socialtjänst. Hos oss är klienten i fokus, även i praktiken.
Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som familjehemssekreterare arbetar du med rekrytering och utbildning av familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner samt handledning och stöd till familjehem under pågående placeringar. Du är en viktig kugge i kommunens arbete med hemmaplanslösningar. Du blir en del av en mindre grupp som arbetar tätt tillsammans och du arbetar i team med en barnsekreterare i alla placeringar.
Som socialsekreterare inom någon av enhetens övriga verksamhetsområden får du ett flexibelt och utvecklande arbete där du arbetar med förhandsbedömning, utredning eller uppföljning av insatser enligt Socialtjänstlagen eller LVU (lagen om vård av unga). I ditt uppdrag arbetar du med avvägningar, bedömningar, beslut och överväganden där handläggningen sker med utgångspunkt i systemteoretiska grundantaganden.
Vårt fokus är att bedriva ett gott socialt arbete med barnet i centrum. Vi vill vara innovativa gällande att hitta lösningar som passar varje enskild individ.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Det är meriterande med erfarenhet inom familjehemsarbete och myndighetsutövning kring barn och ungdomar. Har du utbildning inom Kälvesten eller Ett hem att växa i ser vi även det som meriterande, liksom kunskaper i systemteori. I arbetet är det viktigt att du kan formulera dig väl i skrift, att du skriver språkligt och grammatiskt korrekt samt att du anpassar kommunikationen till situation och målgrupp.
Som person är du trygg och vid stressade situationer bibehåller du ett lugn, är tålmodig och fokuserar på rätt saker. Du kan anpassa dig till ändrade omständigheter, är bra i samarbete med andra och har förmåga att arbeta självständigt. Du visar ett gott omdöme och god människosyn med ett respektfullt bemötande. Du är bra på att bygga relation och skapa förtroende och tillit. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. God datorvana och B-körkort är krav för tjänsten.
Vi erbjuder dig ett spännande och ansvarsfullt arbete med möjlighet att utvecklas. Här finns nära chefsstöd, trevliga kollegor och ett gott socialt klimat där alla hjälps åt. Hos oss är alla viktiga och förväntas bidra till utveckling av verksamheten. Löpande kompetensutveckling och extern handledning är en självklarhet, både för att säkra kvaliteten i verksamheten och för att du ska få möjlighet att växa i sin yrkesroll. Vi erbjuder även mentorskap vid nyanställning.
Som anställd i Ulricehamns kommun får du tillgång till flera förmåner, bland annat friskvårdsbidrag och möjlighet till extra semesterdagar genom semesterväxling.
ÖVRIGT
Vänta inte med din ansökan - intervjuer kan komma att genomföras löpande under ansökningstiden.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR.
Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Nordgren
0321-595650
Anette Gustafsson
0321-595614
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0321-595000
Enhetschef Tina Rosenberg
0321-595660
Enhetschef Maria Wichers
0321-595631
Enhetschef Maria Nordgren
0321-595650
Verksamhetschef IFO Magnus Andersson
0321-595625
Enhetschef Maria Nordgren
0321-595650
Enhetschef Katarina Rademacher
0321-595664 0766-435664
Enhetschef Tina Rosenberg
0321-595660 0766-435660