Familjehemssekreterare till individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Familjehemssekreterare till individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Barn- och ungdomsvården i Sandvikens kommun är inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas! Genom flera parallella satsningar ökar vi medarbetares förutsättningar att ge det bästa möjliga stödet till de barn, ungdomar och familjer som kommer i kontakt med oss.

Familjehemsvården är i särskilt fokus för utvecklingsarbetet, med målsättningen att bland annat öka rekryteringen av och stödet till familjehem i egen regi. Vi strävar efter att bli bättre på att förebygga sammanbrott i placeringar och vill kunna säkerställa att alla familjehemsplacerade barn får sina rättigheter och behov tillgodosedda. Vi förstärker arbetet med vårdnadsöverflytt och samverkan mellan familjehemssekreterare och familjerättssekreterare. Sedan en tid tillbaka ingår därför familjehemssekreterare och familjerättssekreterare i samma enhet, med gemensam gruppledare och chef.

För närvarande pågår ett förvaltningsövergripande arbetsmiljöprojekt som bland annat innefattar en timmes reflektionstid per dag för socialsekreterare, inklusive familjehemssekreterare och familjerättssekreterare. Reflektionstiden ska nyttjas till valfri aktivitet, på valfri plats, med syftet att balansera de höga krav som finns i en socialsekreterares arbetsvardag. Målsättningen är att projektet ska permanentas under 2023.

Hos oss på individ- och familjeomsorgen har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden handledning i grupp. Vi har även en reflektionsgrupp som extra stöd för socialsekreterare som är nya i sin roll.

Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvårdsbidrag
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen

Placerings- och familjerättsenheten är uppdelad i tre team:
• familjehem/familjerätt
• placering barn
• placering ungdom
Som stöd för familjehemssekreterare, familjerättssekreterare och socialsekreterare på placeringsenheten finns en enhetschef, en gruppledare, två specialistsocionomer, en handläggarassistent samt en barn- och ungdomsassistent. Vi söker nu en familjehemssekreterare.

ARBETSUPPGIFTER
Familjehemssekretarens huvudsakliga arbetsuppgift är att rekrytera och utreda familjehem samt kontaktfamiljer/-personer för barn och ungdomar. Arbetet innefattar även att ansvara för uppföljningen av familjehem samt att handleda och stödja dem i deras uppdrag i nära samarbete med barnets/ungdomens socialsekreterare. Som familjehemssekreterare kommer du också att vara i högsta grad delaktig i det utvecklingsarbete som pågår inom verksamheten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig . Du har kunskaper och erfarenheter inom den sociala barn- och ungdomsvårdens myndighetsutövning. Du har erfarenhet av socialt arbete inom individ- och familjeomsorg, med handläggning av familjehemsplacerade barn/ungdomar och du besitter god förmåga att tillämpa gällande lagstiftning. Tidigare erfarenhet av familjehemshandläggning är meriterande, liksom handledarutbildning.

Vi utgår från att du har ett mycket stort engagemang för familjehemsplacerade barn och deras förutsättningar att få sina behov tillgodosedda under den tid de är placerade. Det är också viktigt att du är intresserad av metod- och verksamhetsutveckling.

Till tjänsten som familjehemssekreterare söker vi en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga, som kan arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor samt bidra till ett gott arbetsklimat. Du har också god förmåga att skapa tillitsfulla arbetsallianser med olika typer av familjehem, familjer och externa
samarbetspartners. Vidare har du fallenhet för reflektion och analys samt är skicklig på att fatta beslut och motivera dessa för olika mottagare. Du behöver vara bra på att uttrycka dig i tal och skrift, då arbetet innehåller höga krav på dokumentation. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen in med din ansökan!

B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
I den här rekryteringen tillämpar vi fortlöpande urval, så tveka inte med att skicka in din ansökan!

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024