OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20201447 Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare i jourhemsgruppen arbetar du med en hög grad av självständighet inom ramen för gällande lagstiftning, riktlinjer och praxis. Samtidigt har du alltid nära till din chef, förste socialsekreterare och dina kollegor för att få professionellt stöd i ditt arbete.
Dina främsta arbetsuppgifter är att rekrytera, utreda och handleda jourhem, men också att upprätta avtal med jourhem. Du kommer också ha bakjour/beredskap vissa kvällar enligt ett rullande schema. I tjänsten finns både långvariga kontakter med jourhem men även korta kontakter i akuta situationer med både enskilda individer och samverkansparter. Du arbetar i nära samarbete med såväl kollegor i det egna teamet som med andra interna kollegor och externa samverkansparter.
I din tjänst ingår även att, tillsammans med dina kollegor, arbeta med att utveckla metoder och arbetssätt med inriktning mot kvalitetsstyrning och MI. I ditt arbete samverkar du också aktivt med interna och externa aktörer vad det gäller att utveckla och utföra ett professionellt socialt arbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen samt ett genuint intresse av att arbeta med målgruppen barn och familj. Tjänsten ställer krav på tidigare erfarenhet av socialt arbete, och vi ser gärna att du har flerårig erfarenhet av socialt arbete efter din examen, tidigare erfarenhet av arbete rörande barn och unga samt gärna utredningsarbete och myndighetsutövning enligt SoL och LVU. Om du dessutom besitter kunskap om eller har erfarenhet av BBIC, MI eller Procapita kommer det att underlätta ditt arbete.
Som person ser vi att du som söker är ansvarstagande och har förmågan att själv strukturera och driva ditt arbete framåt. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra enheter internt samt med extern samverkan med andra verksamheter och myndigheter. I arbetet kommer du att träffa på människor med olika erfarenheter och historia, det är därför viktigt att du är lyhörd och kan lyssna in personen du möter för att skapa god kontakt.
Det är av stor vikt att du som söker är trygg, stabil och har god förmåga till självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och har en god förmåga att skilja på det personliga och professionella. I rollen som socialsekreterare är det även viktigt att du är flexibel i ditt arbete och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter och anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål. Du har samtidigt förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.
Då arbetet innebär mycket kommunikation och dokumentation, är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som skrift. B-körkort är ett krav.
I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Verksamhetsområde Individ och Familj, Familjevården, består bl.a. av två sektioner med ca 10 medarbetare i varje. I sektionerna arbetar kompetenta, erfarna och engagerade barnsekreterare och familjehemssekreterare, samt två förste socialsekreterare som stöttar i det dagliga arbetet samt driver det långsiktiga strategiarbetet och fokuserar på verksamhetsutveckling tillsammans med sektionschefen.
Nu söker vi en familjehemssekreterare till Jourhemsgruppen. I denna tjänst blir du en del av en sektion som idag består av 3 familjehemssekreterare för jourhem samt några barnsekreterare, familjehemssekreterare och 1 förste.
Våra lokaler ligger på Bergsgatan, nära Södervärn och Triangeln med utmärkta pendlingsmöjligheter och nära Möllevångstorget med ett stort utbud av affärer och restauranger.
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: 2020-08-01 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Urval för denna tjänst kommer att ske löpande. Vid intervju vill vi att du tar med socionomexamensbevis samt kontaktuppgifter till minst 2 referenspersoner. Innan anställning behöver du uppvisa en giltig ID-handling (nationellt id-kort eller pass) samt ett utdrag ur belastningsregistret.
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98