Familjehemssekreterare till Katrineholms kommun

Arbetsbeskrivning

Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare.



I takt med att kommunen växer ser vi ett ökat behov av kommunens sociala tjänster.

Socialtjänstens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver hjälp och saknar andra hjälpmöjligheter. Katrineholms socialförvaltning är en förvaltning som har prioriterat kvalitétsarbetet och successivt utökat personalstyrkan.

Vi strävar efter en arbetsmiljö som stimulerar till engagemang i arbetet och som gör det möjligt för alla anställda att känna delaktighet. Vill du utvecklas med oss?



Nu söker vi

Familjehemssekreterare

Som familjehemssekreterare ingår du i ett engagerat team av socialsekreterare som tillsammans med verksamhetsledare och enhetschef utgör en del av enheten Bistånd barn, unga och familj. Vi som arbetar här tror på samarbete, respekt och förståelse, och har ett starkt klientperspektiv. Nu söker vi dig som vill ingå i vårt team och möta en spännande och varierande vardag.



Arbetsuppgifter

Arbetet innebär att du som familjehemssekreterare ansvarar för rekrytering och utredning av lämpliga blivande uppdragstagare i form av kontaktpersoner, kontaktfamiljer, familjehem och jourhem. Arbetet sker i nära samarbete med ansvarig socialsekreterare som arbetar med barn, unga samt ensamkommande flyktingbarn. Du är ett viktigt stöd till familjehemmen både inför och under pågående placering. Till rekryteringsarbetet ingår att begära in aktuella handlingar, göra intervjuer, hembesök och referenstagning samt att informera de blivande uppdragstagarna om aktuell lagstiftning m.m. Tjänsten består till stor del av utåtriktat arbete som innebär exempelvis att ta nya kontakter samt att hålla informationsträffar och utbildningar för nya uppdragstagare.



Du blir en del av en grupp på tre ambitiösa familjehemssekreterare med lång erfarenhet som nu behöver förstärkning med ytterligare en medarbetare.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom, har annan likvärdig utbildning. Du har tidigare erfarenhet av familjehemssekreterararbete och/eller av utrednings- och myndighetsutövning. Du ska ha goda kunskaper om aktuell lagstiftning och dokumentation.


För tjänsten gäller att du är lyhörd, flexibel, har lätt för att samarbeta med andra och tycker om att ta nya kontakter. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och egenskaper som initiativförmåga och flexibilitet samt att du är strukturerad och ansvarstagande. Körkort för personbil är ett krav.

Vi erbjuder
Som familjehemssekreterare i kommunen erbjuder vi dig trevliga arbetskamrater, en god introduktion i arbetet och en individuell plan för din kompetensutveckling. Du får tillgång till handledning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Högsberg
0706-181158
Jan Schröder
0706-181161
Conny Besterman
0706-181162
Rikard Arenius
0706-181160
Mikael Jacobsson
0725-13 06 90
Emelie Törnvall
013-244980
Emelie Törnvall
070-618 11 58
Lena Eklöf
013-244980

Sammanfattning

Besöksadress

Kungsgatan 41 58218 Linköping
None

Postadress

Kungsgatan 41
Linköping, 58218

Liknande jobb


26 november 2024

Kontrakterat jourhem

Kontrakterat jourhem

26 november 2024

Familjehemssekreterare

22 november 2024

Förstärkare till vår familjehemsenhet

Förstärkare till vår familjehemsenhet

21 november 2024