OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsenheten Hisingen har fått möjlighet att under hösten utvidga och utveckla sin verksamhet med stort fokus mot att rekrytera nya familjehem i egen regi och att våra familjehem ska få möjlighet till mer stöd och handledning.
För att möjliggöra rekryteringen av nya familjehem söker vi nu familjehemssekreterare till två helt nya tjänster som kommer att ingå i satsningen kring rekrytering av egna familjehem.
Familjehemsenheten Hisingen kommer under hösten att bestå av två enhetschefer, tre 1:e socialsekreterare 22 familjehemssekreterare, tre kontakthandläggare samt tre administratörer.
Som rekryterare kommer du att tillhöra jour- och utredningsgruppen med åtta familjehemssekreterare som leds av en enhetschef samt en 1:e socialsekreterare. Tjänsterna kommer att vara nära knutna till familjehemsgruppen som har ansvar för stadigvarande placeringar.
Vi arbetar för att trygga barnets situation och för att våra familjehem får det stöd de behöver för att utföra sitt uppdrag. Vi arbetar nära barnsekreterarna och utredarna inom myndighetsutövningen på socialkontoren.
Då dessa tjänster enbart kommer att ha fokus mot rekrytering ställer vi stora krav på samarbetsförmåga och flexibilitet. Du ska vara strukturerad och ha förmåga att utgå från barnets behov när det gäller att hitta lämpligt familjehem. Du ska tillsammans med din kollega kunna utveckla tjänsterna utifrån uppdraget, komma med idéer och visa resultat såväl muntligt som skriftligt.
Arbete bedrivs i grunden dagtid men ställer krav på flexibilitet. Detta kan innebära resor och emellanåt hembesök på kvällstid.
Vi erbjuder dig ett omväxlande, spännande och meningsfullt arbete och en arbetsplats med en positiv arbetsmiljö med kompetenta och engagerade kollegor. Hos oss finns möjligheter till utveckling och delaktighet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen med erfarenhet från familjehemsvård. Erfarenhet av arbete med barn och unga eller myndighetsutövning på socialkontor är meriterande.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att visa respekt, hänsyn, vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget och utgår ifrån allas lika värde. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Då vi kör mycket i tjänsten krävs B-körkort.