OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Valdemarsvik är en skärgårdskommun i södra Östergötland belägen utmed E 22. Kommunen har ca 7 700 invånare. Här finns en enastående natur med skogen och kommunen är en pärla vid Östersjöns enda fjord, Valdemarsviken. Vi är just nu i ett speciellt utvecklingsskede och vill skapa en verksamhet för framtiden. Vi står inför ett generationsskifte och har behov av att rekrytera medarbetare som vill vara med i ett spännande arbete med att forma vårt stöd- och omsorgsarbete.
Sektor Stöd och omsorg har ca 350 medarbetare som arbetar inom socialtjänst, äldreomsorg och med funktionshindrade eller inom hälso- och sjukvård. Vårt uppdrag är omfattande och en viktig del av den samhällsservice vi vill ge våra kommuninvånare.
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en familjehemssekreterare till barn och ungdomsgruppen
Du kommer att arbeta i team med socialsekreterare som följer upp placerade barn, och du kommer ha ett nära samarbeta med övriga kollegor i barn och ungdomsgruppen inom IFO. I gruppen finns socialsekreterare som utreder och bedömer behov hos barn och ungdomar 0-20 år, handläggare som arbetar med ensamkommande flykting barn samt familjerätt. Gruppen leds av 1:e socialsekreterare och enhetschef.
Som familjehemssekreterare kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att rekrytera, utreda och handleda familjehem i sitt uppdrag. Du matchar också barnets behov med familjehemmets förmågor. En annan del av arbetet är att skriva avtal och bedöma ersättning till familjehemmen utifrån de rekommendationer som finns.
I ditt uppdrag har du ha metodstöd från 1:e socialsekreterare, samt deltar i extern handledning tillsammans med övriga kollegor i barn och ungdomsgruppen.
Vi arbetar med Pro Capita som dokumentationssystem.
KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet som familjehemssekreterare är önskvärt och/ eller erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och ungdom i enlighet med SoL och LVU.
Som person är du lugn och metodisk, har lätt för att samarbeta. Du är van att arbeta och dokumentera och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personliga kvalifikationer såsom att du kan se och lyfta fram människors egna resurser, inge förtroende och skapa goda relationer, är flexibel och har en förmåga att hantera oförutsedda situationer.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
OBS! Ansökningarna kommer att behandlas löpande, så vänta inte med din ansökan.
Vi kan erbjuda Dig en trevlig och erfaren arbetsgrupp och extern handledning.
Du kommer erbjudas utbildning i nya och reviderade BBiC under våren 2016.
Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Enhetschef IFO Susan Gren
0123-191 00
1:e socialsekreterare IFO Pelle Ahnlund
0123-191 00 vxl
Enhetschef Hemsjukvården Eva Edström
0123-19100
Enhetschef Cathrine Karlson
0123-193 22, 070-301 91 56
Enhetschef Magdalena Ståhl
070-601 06 12
Enhetschef Charlotte Holgersson
0123-194 46, 070-645 71 60
IFO-chef Louise Skymnevik
0123-191 00
Enhetschef Hemsjukvården Eva Edström
0123-19227
MAS Lena Borgman Fred
0123-19321
Enhetschef Peter Tirheden
0123-192 44